ZF lanserer selvkjørende minibuss i USA

ZF, den tyske tannhjulsfabrikken som er blitt så mye, mye mer, lanserer nå en selvkjørende minibuss på nivå 4 på elektronikkmessen Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas i USA.

Og hvorfor i USA? Jo, ZF annonserer samtidig et strategisk partnerskap med den amerikanske mobilitets-tilbyderen Beep. Hensikten med partnerskapet er å kunne levere flere tusen selvkjørende minibusser de kommende årene.

Målet med den nye selvkjørende minibussen er tosidig. Det ene er å få ned luftforurensningene i byområder, det andre å bøte på en stadig mer påtrengende sjåførmangel. Dette er den andre selvkjørende minibussen ZF har lansert. Den første, tidligere omtalt på Bussmagasinet.no, er beregnet brukt i egne filer mens den nye, vist på CES, er beregnet på urbane områder med blandet trafikk.

Den nye minibussen er utstyrt med all moderne selvkjøringsteknologi som lidar, radar, kameraer og sensorsystemer som gir en presis registrering av miljøet bussen kjører i. Dette er også komplettert med ZFs oppkoblingsplattform ZF ProConnect som muliggjør kommunikasjon med infrastrukturen der bussen kjører. ZFs programvare «The Virtual Driver» håndterer de store datamengdene ved hjelp av kunstig intelligens. «The Virtual Driver» skal kunne erstatte sjåføren og overflødiggjør dermed også ratt og pedaler.

Den nye minibussen kan utstyres med batteripakker fra 50 til 100 kWh, med en rekkevidde inntil 128 km. I en første fase er maksimalhastigheten satt til 40 km/t med en fordobling i en neste fase. Kjøretøyet har styring på begge aksler og har dermed svært gode manøvreringsegenskaper. Bussen kan ta 22 passasjerer, hvorav inntil 15 sittende.

Selvkjøringsnivå

Ifølge pressemeldingen fra ZF har den nye minibussen selvkjøringsnivå 4. Dette er det nest høyeste nivået av selvkjøring med visse begrensninger. ZF sier ikke noe om hvilke begrensninger dette er, men man kan kanskje tenke seg at minibussen vil være programmert til å kjøre innenfor et nærmere angitt geografisk område, slik de selvkjørende minibussene i Groruddalen i Oslo vil ha.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.