BYD + Hino = helt elektrisk

BYD Auto Indistry Co. LTD og Hino Motors LTD ble onsdag enige om et samarbeid på felles utvikling av batterielektriske kjøretøy. Sammen skal de bygge opp en ny bedrift med fokus i første omgang på den asiatiske marked . Bussmagasinet skrev om planene allerede i april i år.

For buss og lastebilbransjen her i Norge så husker mange last- og bussmerket Hino. Lastebiler og busser ble importert til Norge via RSA i Drammen. Hino kan spore sin historie tilbake til Tokyo Gas Industry Co., Ltd. ble stiftet i 1910. I 1918 startet de produksjon av Japans første egenutviklede lastebil. Hino Heavy Industry ble skilt ut i 1942. Det nåværende navnet kom i 1959. I 1992 eksporterte Hino sitt kjøretøy nummer 500 000. Den 31. mars 2004 hadde de 8 673 ansatte.

Historien for Hino begynte i 1972 da to lastebiler ble registrert med norske skilter i Arendal og Larvik som de første av partiet på tjue biler som var importert av Normax A/S som umonterte chassis i perioden 1972-1976. Montering av bilkjøretøyer for kommersiell benyttelse var vanlig i Norge. Etter å ha solgt partiet trakk Normax A/S seg ut slik at Thrane-Steen Last A/S overtok monteringsarbeidet i 1976, og skulle ett år senere skifte navnet om til Hino Motor Norge A/S med montering i verkstedlokalet på Kalbakken, Oslo.

Salget tok seg opp i 1977, men fremdeles ikke nok for å fortsette virksomheten på Kalbakken så selskapet måtte overtas av RSA, Rutebileiernes Standardiserings-Aksjeselskap i 1980. Dette hendt som et resultat av en tilbakegang i lastebilmarkedet som tvunget RSA til å ha bredere tilbud i lastebilmodeller og mindre ledig kapasitet i importanlegget. Man hadde ikke modell på 7,5 til 11 tonn totalvekt i sitt tilbudet ovenfor kundene, og Hino lastebilene skulle dekke dette gapet. Dette fulgt til et brudd mellom den nederlandske lastebilprodusenten DAF og RSA, som dermed måtte gjør en sterk innsats for å øke salget av Hino i Norge. Monteringsfabrikken ble åpnet på Gulskog i Drammen. Det ble også importert en rekke busschassiser som norske påbyggere bygget busskarosseri på. I tillegg en rekke komplettbusser hvor flere ble ombygget med plass til rullestolrampe. I 1997 opphørte importen av Hino lastebiler og busser til Norge etter innføringen av avgassnormen Euro 2. Fabrikken i Drammen hadde ikke motorer som kunne tilfredsstille de nye kravene (Wikipedia).

Onsdag 21. oktober ble en avtale om 50/50 askjefordeling undertegnet mellom BYD Auto Indistry Co. LTD og Hino Motors LTD. Avtalen innebærer at BYD og Hino sammen skal etablere et nytt sleskap som skal utvikle batterielektriske kjøretøy. Fokuset i første omgang er det asiatiske markedet, men dette kan utvides til å bli verdensomspennende på sikt.

Målet nå er at det nye selskapet skal være klar med batterielektriske kjøretøy som kunder etterspør allerede i første del av 2020 under merkenavnet Hino.

Her i Norge har RSA undertegnet avtale om import og salg av BYD batterielektriske kjøretøy fra personbil til vare- og lastebil.

Artikkelen Bussmagasinet hadde i april om planene som nå er signert: https://bussmagasinet.no/hino-inn-i-den-elektriske-fremtiden-sammen-med-byd/

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.