Volvo tilbyr flere ladeløsninger

Nå kan Volvo-kunder få deres batterielektriske busser med en rekke ulike ladeløsninger. Volvo tilbyr nå pantograf montert på taket.

Da Volvo for flere år siden lanserte sin batterielektriske buss var det kun ladeskinner på taket som var alternativet. Dette viste seg å begrense muligheten for både depotlading og også det å kunne bruke ladepunkter hvor det krevde takmontert pantograf.

Siden da har Volvo tatt frem både plug-in lading ved depot og nå lanserer de muligheten for å få bussene levert med pantograf montert på taket.

“Ved å kunne tilby en fleksibel rekke ulike ladeløsninger så møter vi kundenes ønske og krav fult ut. Dette er med å forenkler overgangen til en miljøvennlig og nullutslippsløsning for kollektivtrafikken”, sier Ulf Magnussom hos Volvo Bussar AB.

Volvo har valg pantograf levert fra den anerkjente leverandøren Schunk. Denne løsningen er både enkel, lett og bygger ikke så mye i høyden på bussen. Systemet er å få levert på både 7900 Electric og 7900 Electric leddbuss fra våren 2021.

Nå kan Volvo levere følgende ladeløsninger:

OppCharge (hvor patograf er montert på ladestasjon og kommer ned på bussens tak)

Combo2/CCS som er plug-in ladekontakt ved depot (Over-natten-lading)

Panto-up (Pantograf montert på bussen tak og som treffer et ladepunkt ved holdeplass eller annen ladestasjon)

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.