Skreddersydd for det Skandinaviske markedet

Solaris lanserte sin første elektriske buss tilbake i 2011 og i 2017 ble Solaris Urbino 12 electric kåret til Bus of the Year. Nå, i 2020 slipper Solaris deres lengste elektriske buss, og også den mest fleksible. En 15 meter lav-entre buss som passer til alt fra byruter til forstadslinjer og også som klasse II buss. Boreal Buss i Kristiansand vil være de flørste i verden til å ta i bruk den nye modellen.

«Bussen er utviklet for det nordiske klima. I tillegg er bussen tilpasset Bus Nordic for å kunne passe inn i de norske bussanbudene. Den tilfredstiller også kravet om bedre sjåførsikkerhet, R29,» sier Administrerende direktør Sverre Skaar hos Solaris Norge AS.

Den nye Solaris Urbino 15 LE electric er utstyrt med batteripakker på total over 470 kWh og en sentralt plassert elektromotor fra ZF. Bussen kan lades vis plugg-inn opp til 260kw og pantograf. Rekkevidden på bussen er opp til 250 kilometer ved slutten av batteriene levetid. Men en nøyaktig rekkevidde kan ikke Solaris si så mye om da rekkevidden påvirkes av mange faktorer, som setekonfigurasjon, antall batteripakker, klima med mer.

Den vil kunne leveres med do doble eller tre doble dører, alt etter ønsker og krav.

Setene kan leveres med setebelter og en rekke løsninger som gjør reisen både sikrere og enklere for passasjerene. USB kontakt finnes ved alle setene.

Førerplassen er heldigital og gir brukerene mulighet til å endre oppsettet med knapper slik at det passer bruken. I tillegg kan en ta bort det som ikke sjåføren har bruk for under kjøringen. Dette vil bli synlig igjen på display når bussen kommer til holdeplass.

«Innen kort tid vil to busser settes i trafikk i Norge. Dette vil skje ganske raskt», sier Skaar.

Den nye Solaris Urbino 15LE electric er som skapt for norske kunder. Lav-entre busser har blitt utviklet i norden over mange år og i dag blir denne typen busser mer og mer populære over hele Europa. Denne typen busser er mer fleksible med lavgulv fremme og normalgulv etter bakdøren. Bussen kan innredes med hele 61 seter, totalt opp til 105 passasjerer.

Den nye modellen er den fjernde busslengden som Solaris tilbyr som fullelektrisk modell. Solaris streker seg fra 8.9 meter til 18 meter batterielektrisk buss. Men i tillegg kan en velge mellom en lang rekke ulike løsninger når det kommer til dørkombinasjoner, setekonfikurasjon og andre løsninger for busselskapene.

Mobileeye er standard i bussen og gjør sjåføren oppmerksom på om noen er ved siden av bussen og i fare for å bli påkjørt. Den gir også sjåføren beskjed om hastighetsbegrensning på veistrekningen og linjevarsel.

Nye Urbino 15LE er også utstyrt med digitale sidespeil. Og tilfredstiller både sikkerhetskravet R29 som gir bedre sikkerhet for sjåførene og R66 som er beskyttelse ved rundvelt.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.