ZF totalleverandør av shuttle-tjenester

Tyske ZF er blitt totalleverandør av selvkjørende små shuttlebusser og tilhørende systemer og tjenester, inklusive prosjektplanlegging, implementering, drift og vedlikehold.

Det innebærer at selskapet har utvidet sitt produktprogram innenfor selvkjørende, elektriske minibusser. Dette er kjøretøy som i hovedsak er beregnet for dedikerte bussfiler, men neste generasjon av slike kjøretøy er også forventet å kunne operere i ordinær trafikk.

Ifølge OECD er urban trafikk årsak til rundt 40 prosent av klimaødeleggende utslipp forårsaket av global passasjertransport. Innbyggere i byer vil øke i antall de neste tiårene, og det samme vil selvsagt mobilitetsbehovene gjøre. I tillegg til en akselererende elektrifisering av urban transport vil intelligente mobilitetskonsepter være nødvendig for at byene kan nå sine klimamål og samtidig tilby innbyggerne attraktive steder å leve.

Allerede i dag kan ZFs små shuttlebusser løse mange akutte trafikkproblemer, ettersom de kan få folk fra A til B raskere og redusere antall personbiler i bytrafikken, samtidig som utslippene går ned. Shuttlebussene kan også gjøre det enklere å forbinde forstedene med bysentrene.

Selvkjørende fra 2019

ZF har kunnet levere elektriske, selvkjørende minibusser siden 2019 etter oppkjøpet av selskapet 2getthere. Det nye nå er at ZF også kan tilby tjenester for planlegging, implementering, drift og vedlikehold av slike systemer. Lokale myndigheter og operatører av urban mobilitet har et stort behov for å få tilført kunnskap og ressurser for å kunne etablere autonome (selvkjørende) passasjertransport-systemer. – Våre løsninger er tilgjengelige nå og kan gi et umiddelbart bidrag til å redusere utslipp relatert til lokal persontransport, sier Torsten Gollewski som er leder for Autonomous Mobility Systems hos ZF.

Han poengterer også at etableringen av autonome shuttle-ruter innebærer betydelig lavere kostnader enn av skinnegående systemer.

ZF samarbeider med mange andre når det gjelder autonome shuttlebusser. En av disse er DB Regio Bus som opererer innenfor offentlig persontrafikk. En annen samarbeidspartner er britiske Oxbotica som leverer programvare for selvkjørende funksjoner.

Globalt har ZF et betydelig styrke gjennom å ha tilstedeværelse i ikke mindre enn 115 land. Selskapet er selvsagt til stede på ITS World Congress i Hamburg fra 11. til 15 oktober.

Om ZF ZF Friedrichshafen AG er det komplette firmanavnet hvor ZF er en forkortelse for Zahnradfabrik, eller tannhjulsfabrikk på norsk. Men det er lenge siden ZF syslet bare med tannhjul. Selskapet ble etablert i 1915 og var fra første stund produsent av tannhjul og girkasser for biler og luftfartøy. I dag er nok ZF aller mest kjent for girkasser til personbiler og nyttekjøretøy. Særlig er en stor del av dagens lastebiler og busser utstyrt med avanserte girkasser fra ZF. Med tanke det såkalte grønne skiftet engasjerer selskapet seg i stadig større grad i omkringliggende systemer som blant annet nevnt i denne artikkelen. ZF har i overkant av 153.000 medarbeidere over store deler av verden.

ZF er blitt totalleverandør, ikke bare av selvkjørende elektriske små shuttlebusser, men også alt av systemer og tjenester som trengs for planlegging, implementering, drift og vedlikehold av slike systemer.
Fremover vil ZF utvikle selvkjørende systemer for shuttlebusser i nært samarbeid med britiske Oxbotica.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.