ZF med nye elektriske drivakselsystemer for nyttekjøretøy

Som en frittstående leverandør til kjøretøyprodusentene er det viktig for tyske ZF å være langt fremme når det gjelder elektrisk drift. Selskapets avdeling Commercial Vehicle Solutions (CVS) har nylig lansert to nye elektriske drivaksler for fleksibel anvendelse.

Tidligere har ZF lansert den sentralmonterte elmotoren CeTrax 2 dual. Nytt nå er de elektriske drivakslene AxTrax 2 og AxTrax 2 dual som nylig ble lansert på ZF’s Global Technology Day i Friedrichshafen i Tyskland.

Forskjellen på de to akslene er det integrerte motoropplegget. AxTrax 2 har en elektrisk motor som kan gi en kontinuerlig effekt på 210 kW. AxTrax 2 dual har to elmotorer og en samlet kontinuerlig effekt på 380 kW.

Felles for begge akslene er at de erstatter motor, girkasse, mellomaksler og konvensjonell drivaksel i en enhet. Dette gjør konstruksjonen plassbesparende og gir mer rom for batterier og passasjerer, eller last når det gjelder lastebiler. Felles for begge akslene er også at de kan benyttes i både busser og lastebiler av forskjellig størrelse.

Akslene kan leveres med all aktuell elektronikk fra ZF, men systemet er så fleksibelt at akslene kan kombineres med buss- eller lastebilprodusentens egen elektronikk, noe det blir stadig mer av i alle typer kjøretøy, ikke minst med tanke på den stadig voksende floraen av kjøreassistentsystemer.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.