Yutong elektrisk bybuss nå i Norden

I disse dager ankommer europas første fullelektriske bybuss fra den kinesiske bussprodusenten Yutong. Bussen som har betengnelsen E12 skal vises frem på Persontrafik i Gøteborg neste uke.

Yutong E12 får europapremiere under Persontrafik 2016 i Gøteborg den 18. oktober. Bussen som er 12 meter lang har en batterikapasitet på 295 kWh som gir en rekkevidde på hele 320 kilometer pr. opplading. Batteriene som er montert på bussens tak og bak i bussen klarer minst 4000 ladesyklyser. Bussen kan med størst lader lades helt opp på bare en times tid. Men krever da stor strømtilgang.

Motoren er Yutog sin egen og er på 200 kw og 2400 nm. Den er montert uavhendig i forhold til bakakselen. Akslene er ZF AV-132 drivaksel og ZF RL-82EC uavhengig frontaksel. Skivebremser på alle aksler.

Innvendig kanbussen tilpasses kunder med opp til 33 sitteplasser og 62 ståplasser. Enkelte klappseter hvor en kan plassere rullestol eller barnevogn.

Bussen kommer i 12 meter lengde, 2.55 meter bredde og en totalhøyde på 3.35 meter inkludert batterier. Egenvekt på bussen er 13.300 kilo og en teknisk totalvekt på 19.700 kilo.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.