Busser mister hjul – husk å ettertrekke hjulene

I disse dager står busser landet rundt nærmest i kø hos dekksenterne. Det er tid for vinterdekk og det er noen viktige ting å ha på minne – Ta en etterkontroll av muttere, hvis ikke kan du miste hjulet.

Et løpsk dekk har en vekt på flere tonn i det det suser forbi bussen helt ukontrollert. Aller helst skal ingenting stå i veien for et løpsk hjul. Det knuser nærmest alt på sin vei. Men hvorfor løsner det så mange hjul på biler, busser og lastebiler nettopp i disse tider?

ScaniawinterTiden er moden for å legge om til vinterdekk. Hos de fleste busselsakaper i Norge, så står bussene nærmest i kø for å få skodd seg for vinterføre. Sommerdekk tas av og vinterhjul skrus på. De monteres med luftverktøy og tiltrekkes med momentnøkkel til riktig moment. Men en ting er viktig å huske etterpå. De skal alle ettertrekkes etter noen få kjørte mil.

Det er her det er lett å gjøre feil. Spesielt når det er snakk om kanskje hundre busser. Viktig å holde tellingen og tunga rett i munnen. Hvilke er ettersjekket med momentnøkkel eller ikke?

Nå er det ikke kun på grunn av manglende ettertrekking at hjulene løsner, det kan være andre årsaker også, som materielltretthet med mer. Men oftest er det manglende ettersjekk som er årsaken.

Et raskt nettsøk gav oss flere treff på artikler om busser som hadde mistet hjul de siste dagene. I Bergensavisen kan vi 10. oktober lese at to busser hadde miste hjul i trafikken på under en uke.

I denne saken kom det ikke frem årsaken, og bussene kom fra to forskellige avdelinger. Men i andre saker så har det vist seg at manglende ettersjekk var årsak til at buss mistet hjulet.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.