Vy Buss setter nå i drift sine klasse 2 Elbusser

Vy Buss har fått sine første 15 batterielektriske busser i en ordre på totalt 55. Dette inkluderer leddbusser og to-akslet klasse II 13 meter busser.

Kontrakten, som ble bekreftet i oktober i fjor, representerer en av de største enkeltordrene fra en europeisk operatør for offentlig transport. Den offisielle overleveringen i dag på Haugalandet er nok en demonstrasjon nylig av BYD som støtter operatører og rasing av kjøretøyleveranser i kjølvannet av koronavirusutbruddet.

Den offisielle overleveringsseremonien deltok av Ole Engebret Moe Haugen, administrerende direktør i Vy Buss og Arild Nylend, områdedirektør i Vy Buss. Kjøretøyene tas i bruk umiddelbart på intensiv drift i Haugesund sentrum, på ruter 201 og 202.

Vy Buss blir BYDs første kunde som leverer den siste 13-metersmodellen Class II. BYDs nye klasse II 13-meters eBus drar fordel av et oppgradert batteri for å levere utvidet rekkevidde og ‘by-til-by’ -funksjon. Driftsmessige fordeler inkluderer fleksible ladeløsninger, inkludert strømavtakermulighet. For passasjerer gir omgivelsesbelysning og BYDs prisbelønte ‘Home from Home’ interiørlayout klasseledende nivåer av komfort. Et nytt og svært effektivt CO2-klimaanlegg reduserer energiforbruket ytterligere, spesielt i kalde temperaturer, og gir økt rekkevidde og reduserer skadelige utslipp ytterligere.

Vy Buss har også mottatt levering av BYDs 18-meters artikulerte eBus-modell. En høy total passasjerkapasitet gir betydelig økt operativ fleksibilitet der det er stor etterspørsel etter kollektivtransport, og en imponerende smal svingkrets med tillatelse av en midtpunkt-utforming gjør at kjøretøyet er ideelt egnet til innsnevrede veinett som ofte finnes i byer.

“Vi er glade for å få introdusert BYDs klasse II 13-meters eBus i flåten vår,” sa Ole Engebret Haugen, administrerende direktør i Vy Buss, “Sammen skaper vi et mer bærekraftig miljø og øker sikkerheten for passasjerer og andre trafikanter. Dette er gode nyheter for Vy Buss, og det er gode nyheter for våre kunder. “

Isbrand Ho, administrerende direktør i BYD Europe, sa: ”Jeg nevnte i oktober i fjor at dette var en viktig tid i BYDs historie i Europa. Lite visste jeg da at coronavirus-pandemien ville gjøre denne leveransen enda mer betydelig. Her er vi i dag, sa han, “etter å ha levert våre nyeste eBus til Vy Buss rett på tid og støttet kunder andre steder i kollektivsektoren gjennom helse-nødsituasjonen.”

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.