23 batterielektriske busser til Unibuss

Build Your Drreams BYD har igjen fått en leveringskontrakt på batterielektriske busser til norsk kunder. Denne gangen gjelder det levering av 23 nye 12-meters batterielektriske busser til Unibuss.

Batteribuss-overleveringen til Unibuss sammenfaller med den opprinnelige leveringstiden som ble satt etter at ordren ble bekreftet i november 2019, og til tross for utfordringene grunnet pandemien de siste månedene. Leveringen forleden viser BYDs løfte om å støtte kollektivoperatører i hele Europa under denne COVID-19-pandemien.

Den nye flåten signaliserer også veksten hos Unibuss som en av de største elbussoperatørene i Norden, ettersom selskapet fortsetter å gå i spissen for overgangen til bærekraftig offentlig transport. I Oslo har Unibuss ansvaret for mer enn halvparten av byens elektriske busser.

En offisiell overlevering skjedde onsdag ettermiddag i Oslo, med Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss tilstede- Samt en representant fra Ruter AS.

Den nye batterielektriske bussene til Unibuss tas i bruk umiddelbart på flere ruter i Vestre Aker og Bærum Øst i og rundt Oslo.

«Når sommertemperaturer stiger over hele Europa, gir denne siste leveransen en mulighet for BYDs Battery Thermal Management System (BTMS) til å demonstrere både driftseffektivitet og pålitelighet. Uavhengig av temperaturvariasjonen så forbedrer den batterienes levetid. BYD sine batterielektirkse busser er nå i vellykket drift i ulike klimaer over Europas lengde og bredde. Så langt sør som Sør-Spania og Portugal og også helt nord i Sverige i nærheten av polarsirkelen», skriver BYD i en pressemelding.

«Oslos kollektive transportsystem går over til elektrisk mobilitet,» sa administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen.

«Og Unibuss er i forkant av endringen. Denne siste BYD leveransen vil gi en betydelig reduksjon i karbonavtrykket vårt. Vi vil ogspå se etter å få innført elektrisk drivkraft på enda flere ruter over hele byen fremover. Bussene tilbyr passasjerene våre transport som er trygt, stille, komfortabelt og selvfølgelig 100% utslippsfritt,» sier Svendsen.

«Vi begynner å øke kundeleveransene våre,» sa BYD Europe Managing Director, Isbrand Ho.

» Vi begynner å se tegn til økt aktivitet i markedet igjen. Det er offentlige transportmyndigheter som Ruter AS og operatører som Unibuss som leder an mot utslippsfri, renelektrisk kollektivtransport. Og vi er veldig glade for å produsere produkter som de og deres passasjerer setter pris på. Dette er en langsiktig løsning på trygg, ren og bærekraftig offentlig transport,» sier Ho.

BYDs totale kjøretøytall i Europa er nå i overkant av 1300 batterielektriske busser.

«BYD ønsker etter å bringe elektrisk mobilitet til byer og opplever en økt interesse for grønn transport hos offentlige transportmyndigheter over hele kontinentet», avslutter Ho.

Samtidig så har nå BYD også kommet inn på det norske markedet med elektriske biler og lastebiler. Mandag var det en storslått lansering av BYD Tang II EV600 personbil SUV hos RSA i Drammen. Den tidligere Setra-importøren har nå satset for fult på import av BYD sine personbiler og lastebiler. Salget av batterielektriske busser vil fremdeles gå direkte fra BYD sitt hovedkontor i Nederland.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.