Vy Buss kjøper Golde Dragon elbusser

Golden Dragon har nå fått et solid fotfeste i Norden med flere leveranser i Danmark og Norge. Eurobus Nordic har signert en kontrakt med Vy Buss AS på 94 busser. De leverer kun busser med batterielektrisk fremdrift.

Allerede i dag er det Golden Dragon busser i drift hos Vy Buss i Gol. Og i Danmark er det nå flere byer med batterielektriske busser levert av Eurobus Nordic. Innen kort tid skal 94 busser settes i drift i Kongsberg.

– Vi er veldig glade for at Vy Buss AS har vist oss tillit og valgt Eurobus Nordic som leverandør. Dette er Eurobus Nordic AS største bussordre siden oppstarten av vårt firma i 2018. Leveransen gjelder ikke bare bussmateriell, men også en ettermarkedsløsning. – Vi ser frem til oppstart og vil gjøre vårt ytterste for at Vy Buss, Brakar og passasjerene skal få en positiv opplevelse sier Lasse Andersen, administrerende direktør i Eurobus Nordic AS

Bussmateriellet som skal leveres er:

  • Golden Dragon Pivot E9 LE kl. 1
  • Golden Dragon Pivot E13 LE kl.2
  • Golden Dragon Triumph Light kl.2
  • Golden Dragon Triumph kl.2

Samtlige busser skal være levert innen 1. juni 2023, og skal være i drift fra 1. juli 2023.

– Eurobus Nordic har i 2021/22 levert 130 busser i Danmark. Vi representerer Golden Dragon i Norge, Danmark, Sverige og Finland. For store busser tilbyr vi kun elektriske drivlinjer, avslutter Andersen.

Bussmagasinet møtte på teamet hos Eurobuss Nordic på Persontrafik 2022 i Stockholm. Her viste de frem en av Vy Buss sine normalgulv turbuss og en av de danske bybussene. Tilbakemeldingene fra de besøkende på messen var god og teamet har stor tro på at det vil bli signert en rekke nye kontrakter i tiden fremover.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.