Vy Buss har tatt 8 Volvo 9700DD ut av drift

Vy Buss AS besluttet 16. august å ta alle 2023 modellene av Volvo 9700DD ut av drift med umiddelbar virkning etter fire tilfeller av uønsket hendelse på bussene.

«Totalt har vi hatt tilfeller på fire av åtte busser. Og feilen har opptrådt totalt seks ganger», skriver pressevakt Åge-Christoffer Lundeby hos Vy i en mail til Bussmagasinet.

Den 16. august ble det besluttet å ta ut alle åtte 2023 modellene av Volvo sin dobbeldekker 9700DD fra trafikk. Da hadde sjåførene meldt om uønsket adferd i bussene ved seks tilfeller.

Både Vy Buss og Volvo jobber tett sammen om å finne feilene og har satt teknikere på saken.

«De siste bussene ble parkert 17. august etter at de hadde fullført kjøringen, etter at tjenestegjørende sjåfører hadde fått informasjon om hvordan feilen artet seg», skriver han videre og bekrefter at det var ingen nye hendelser under «nedstengningen».

En leser så en Volvo 9700DD dobbeldekker kjøre ut fra Oslo Bussterminal i går kveld. Det er nå klart at feilen ikke har forekommet på eldre modeller. Og denne var en 2022 modell.

«Vy opererer også Volvo DD 2022 modeller, og det er trolig de som ble observert på Oslo Bussterminal, da ingen av de åtte 2023 modellene er i trafikk», forklarer Lundeby.

«En buss er kjørt til Volvo for testing, og vi har god dialog med Volvo», avslutter Lundeby.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.