Volvo sin største ordre i Sør-Amerika på 10 år

Volvo har vunnet en stor kontrakt på leveranse av 700 busser til Fanalca/Transdev og Somos K i Bogota i Colobia. Dette er den strøste ordren for Volvo på ti år i Sør-Amerika.

Ordren på 700-Volvo busser er et resultat av en større opphandling i Bogota hvor 1441 busser skal kjøpes inn til byens Bus Rapid Transit BRT systemt.

De 700 Volvo bussene er chassis av modellen Volvo B340M, hvor 298 er leddbusser og 402 er dobbelleddbusser. Motoren er Volvo sin 12 liter. Bussene får en kapasitet på 160 og 250 passasjerer. Chassisene får karosseri fra Superpolo og leveransen starter i mars 2019.

Nå skal Bogota erstatte Euro II og Euro III bussene med nye busser som møter kravene til Euro V. Og samtidig som bussene skiftes ut til med moderne og miljøvennlige busser, så økes kapasiteten med hele 30 prosent da det settes inn flere dobbelleddbusser.

– Vi er stolte og glade for denne ordren på leveranse av et så stort antall busser til Bogota, som samtidig er med å forbedre byens luftkvalitet. Vår løsning med høykapasitetsbusser sammen med Euro V motorer innebærer en minsking av lokal forurensing med hele 96 prosent mot dagens Euro II busser, sier Håkan Agnevall hos Volvo Bussar.

– BRT-busser med Euro V med partikkelfilter er en vel utprøvd løsning som møter kravene på holdbarhet – miljømessig, økonomisk og sosialt, sier han videre.

Volvo har siden 2001 levert mer enn 2300 bybusser til Bogotas BRT system. I flåten inngår nærmere 360 av selskapets hybridbusser.

Volvo er pioneer i utviklingen av busser for BRT-systemer og anses som markedsleder i Latinamerika. Selskapet har, inkludert den siste ordren, levert mer enn 5000 busser til BRT systemer i Curitiba, Bogota, Guatemala City, Mexico City, Santiago de Chile og San Salvador.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.