Løsningen kan henge i luften…

De av oss som har besøkt Disneyland eller Disney World i USA har kjørt med Monorail. Denne bussen som kjører på en enkel skinne gjennom luften. Den er ikke så science fiction som mange tror. Bussmagasinet har fått kjøre moderne Monorail.

En storby som Oslo har store problemer med å gi god og rask utbygging av kollektivnettet. Flere forslag har ligget på bordet. Men ofte har det vært tidkrevende og kostbare forslag. Så hvorfor ikke se opp i luften etter gode løsninger?

Forleden var Bussmagasinet i byen Shenzhen og testet fremtidens kollektivtransport. Eller.., så moderne er det faktisk ikke. Allerede i 1959 åpnet Walt Disney Monorail i Disneyland California og siden har flere slike monorail systemer kommet til. Men Build Your Dreams BYD har tatt å modernisert denne teknologien. I dag er den førerløs og bygget på moduler som raskt kan løse de mange utfordringene flere Europeiske byer står ovenfor.

Her i Norge er det Oslo som opplever de aller største utfordringene når det gjelder utbygging av kollektivnettverket for sine innbyggere. Men også byer som Bergen og Trondheim kunne vært byer hvor denne teknologien kunne blitt en god løsning.

I følge BYD så koster monorail, eller SkyRail som de kaller det,80 prosent mindre å bygge enn undergrunnsbane. Og den kan stå klart på bare få måneder, fremfor år, slik som ved bygging av undergrunnsbane. Den tar heller ikke opp så vedlig mye areal, da den kjører i luften. Pilarene kan plasseres i midten av for eksempel en veibane, eller gjennom en park. Der kan de pyntes med klatrebusker å nærmest gå i ett med naturen.

Selve vognene på monorailen drives frem elektrisk og er helt førerløse. De har en kapasitet på opp til 600 passasjerer og kjører nærmest lydløst gjennom sentrum i en toppfart på 80 kilometer i timen. BYD Monorail har også innebygget batterier, slik at de har mulighet til å samle opp bremseenergi for å så kjøre i gang fra holdeplass uten å belaste strømnettet for mye.

En kan også anlegge stasjoner innvendig i kontor- og butikkbygg. En har ikke behov for å fjerne eiendommer når skinnen skal anlegges, da den tar opp veldig lite plass. På den måten kan en spare store summer, da utbygger slipper å kjøpe ut eiendommer langs ruten. Den har veldig liten svingradius og klatrer i ganske bratte bakker uten problemer.

Og en annen viktig detalj som en har sett fra andre steder hvor det er anlagt monorailbane. Den er blitt til en opplevelsesreise hvor en kan se byen fra høyden. Det er dagslys som slippes inn og en slipper å oppholde seg nede under jorden. BYD er nå i gang med å bygge slike systemer i byer i Sør-Amerika i tillegg til hjemlandet Kina.

Siden 2016 har BYD investert over 757 millioner US Dollar for å få klart deres SkyRail. Og over 1000 personer har jobbet med prosjektet som nå bærer frukter. Se video:

 

 

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.