Bybuss med BMW i-teknologi

Karsan viser i dag frem deres nyeste bybuss med elektrisk drivlinje fra BMW.

Karsan produserer i dag alt fra varebiler, lastebiler til minibusser og rutebusser fra 5 til 25 meter.

I dag lansere de deres nyeste løsning for morgendagens mobilitet. Karsan Jest electric. Bussen er kun 5,8 meter lang, men har en kapasitet på hele 26 passasjerer.

Divlinjen er fra BMW og er identisk som den en finner i BMW i3. Motoren yter 125 kW og den har en rekkevidde på 210 kilometer. Jest klarer 70 kilometer i timen og en stigning opp til 25 prosent helling.

Batteriene er også fra BMW. Kunden kan velge mellom enkel batteri pakke fra 33 til 44 kWh som gir en rekkevidde fra 80 til 105 kilometer. Velges dobbel batteripakke, øker kapasiteten opp til 88 kWh og rekkevidden går opp til 210 kilometer.

Karsan lanserer samtidig en 8 meter versjon med kapasitet opp til 57 passasjerer. Også denne er utstyrt med BMW sin elektriske drivlinje. Her er den elektriske motoren på 230 kW og batteriene er på 220kWh som gir bussen en rekkevidde på 300 kilometer.

– Vi kundetilpasser bussene. Og har ekstra fokus på de nordiske landene, sier Kaan Erkitay, sjef for eksport avdelingen hos Karsan.

– Vi ønsker oss inn på markedet i Norge og mener vi har de rette produktene. Det vi jobber med nå, er å finne en god samarbeidspartner for Norge og Sverige, sier han videre.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.