Volvo Bussar satser elektrisk i Latin-Amerika

Volvo Bussar har inngått et partnerskap med ZEBRA for å få fart på overgangen til bruk av elektriske busser i Latin Amerika

ZEBRA er ikke en stripete villhest, men derimot forkortelsen for Zero Emission Bus Rapid-Deployment Accelerator (i fri oversettelse akselerasjon av overgangen til utslippsfrie busser). Dette er et initiativ som har som mål å få opp hastigheten på overgangen til nullutslippsbusse i viktige latinamerikanske byer. Det nye partnerskapet er en del av Volvo Bussars forpliktelse til å medvirke til industrisamarbeid som kan drive frem overgangen til nullutslipps kollektivtransport.

Volvo Bussar er den første europeiske bussprodusenten som er blitt en engasjert partner til ZEBRA, et stort samarbeid som ble lansert i 2019 for å akselerere overgangen til nullutslippsbusser i store latinamerikanske byer.

Volvo Buses forpliktelse er frivillig og har blitt gjort i samarbeid med ZEBRA og dets medgründere, International Council on Clean Transportation (ICCT) og C40 Cities Climate Leadership Group, samt flere andre industripartnere. Avtalen krever at Volvo Bussar gjennomfører en rekke aktiviteter, inkludert leveranse av elektriske busser til Mexico City og Santiago innen 18 måneder og demonstrasjon av et nullutslipps bussprodukt i en av de utvalgte byene innen 12 måneder.

– I løpet av kort tid har vi opplevd en betydelig økende etterspørsel etter elektriske transportløsninger i Latin-Amerika, sier Fabiano Todeschini, Vice President i Volvo Buses Latin America. – Partnerskapet med ZEBRA, kombinert med vårt nylig lanserte elektriske chassis Volvo BZL, gjør at vi kan møte etterspørselen og vil sikre en mykere og raskere overgang til bruk av utslippsfrie busser i større byer.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.