Volvo 9700 dobbeldekker nummer 100 levert

Volvo 9700 Dobbeldekker blir bygget i samarbeid mellom Carrus Delta Oy og Volvo Bussar. Nå har den finske fabrikken levert dobbeldekker nummer 100 av 9700 DD.

På knappe tre år har den lille bussfabrikken, Carrus Delta Oy i Finnland bygget og levert 100 Volvo 9700 DD til kunder. De fleste har blitt levert til kunder i Norden.

Salget har gått over all forventning for Volvo og Carrus Delta Oy. Produktet ble utviklet som en ekspressbuss og er siden videreutviklet til også å selges som turbuss. Høyden på dobbeldekkeren har vært tilpasset markedene og i Sverige er 4,25 meter en normall høyde på en dobbeldekker i ekspresstrafikk. Ellers i Norden har 4 meter høyde vært å foretrekke. Lengden er alt etter kundens ønske fra 13 meter og opp til 14,8 meter.

Innredningen kan leveres i to ulike modeller, Superior eller Select. Alt etter kundens ønske eller krav. Førerplassen har allerede mottatt gode tilbakemeldinger fra både sjåfører og journalister fra fagpressen. Den er romslig og godt med oppevaringsplass.

Det ble også bygget dobbeldekkere hos Delta Plan/Carrus på 90 tallet. Så på mange måter tar nye 9700 DD arven videre.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.