Nye e-aksel snart klar fra Cummins

Cummins, som er mest kjent som produsent av varierende drivlinjer for nyttekjøretøyer, har nå utført vellykkede tester av en ny elektrisk drivaksel, såkalt e-aksel, på Millbrook testbane i England. Den nye e-akselen er utviklet for tunge busser og lastebiler i 4×2- og 6×2-utførelse.

Akselen er egentlig utviklet av Meritor, som ble en del av Cummins tidlig i 2022, sammen med samarbeidspartnere som Danfoss Editron og Electra. Akselen har en kapasitet på 430 kW (tilsvarende 585 hk) kontinuerlig og kan leveres med tre-trinns giring i forskjellige utvekslingsforhold.

Danfoss står bak selve den elektriske motoren som er basert på en patentert arkitektur som gjør at man oppnår den nevnte motoreffekten med bare en drivmotor, mens de fleste andre tilsvarende løsninger på markedet krever minst to drivmotorer for å oppnå samme effekt.

Så gjenstår å se hvilke nyttekjøretøyprodusenter som er interessert i å ta i bruk den nye elektriske drivakselen fra Cummins.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.