Vil avskaffe russebussen

Rektor Arne F. Opsahl ved Sandvika VGS ønsker å avskaffe russebusser for å unngå eksludering og klikker. Arne-Rune Gjeldsvik hos FRP ønsker ikke å forby russebusser.

Våren er her og russetiden er godt i gang. Men allerede har elever jobbet dag og natt i flere måneder, om ikke år på russebussen. Alt for å skape den flotteste og mest spektakulere russbussen i landet.

Rektor Arne F. Opsahl ved Sandvika VGS ønsker å bli kvitt russebussene og sier til TV2 at han ikke tror en vil kunne forby den, men gjøre det umulig å ha buss.

– Ofte så begynner planleggingen av russebuss allerede på slutten av ungdomsskolen, eller senest i første år på videregående, sier rektoren til TV2. Han mener det er med å skape klikker og eksludere andre fra å delta. Ofte går det ut over fritiden og skoletid.

arnerunetwitter__640x800_Men Arne-Rune Gjelsvik fra FrP mener det ikke er mulig å forby russebusser eller begrense dette. Han mener det er opp til foreldrene å regulere dette og at det ikke er opp til skoleledelse eller politikere å begrense russebusser.

Russebusser har eksistert i mange tiår. Det benyttes oftest utrankerte rutebusser som bygges om til å passe russen, da gjerne med et tema. Flere russebusser har et budsjett på en million kroner eller mer og benyttes de siste to månedene før 17. mai. Det blir også arrangert fastivaler for russebusser hvor den beste blir permiert.

Statens Vegvesen endret i 2005 loven om sikkerhet i ombygde busser for å gjøre det tryggere å kjøre med disse bussene. Da ble det forbudt å sitte langsetter kjørerettningen og alle seter skal ha sikkerhetsseler.

Flere lastebilverksteder reserverer seg mot å godkjenne russebusser, da de ser at det ofte er lite kunnskap hos russen på bussens tekniske tilstand. Mange busser blir påkostet store summer i innredning, mens chassis og bremser blir glemt.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.