– Vi velger å se positivt på fremtiden

Det nærmer seg mai måned og høysesong for Konkurrenten.no. Men på Evjemoen i indre Agder så står bussene parkert. Av 73 personer på lønningslisten, så er det bare rundt ti som er i daglig arbeid. Men tross en tøff tid, så ser de fremover og med positivt blikk inn i fremtiden.

«Det er tøft å stå midt i det. Vi opprettholder et absolutt minimum av avganger, men vi velger å se positivt på fremtiden, sier daglig leder Sigurd-Åge Engamo hos Konkurrenten.no AS og Risdal Buss AS.

Bussmagasinet besøkte det lille busselskapet med det store hjertet. Midt inne på den gamle militærleiren på Evjemoen holder Konkurrenten.no AS og Risdal Buss AS til. Selskapet som for snart 20 år siden utfordret det etablerte «monopolet» på ekspressbusslinjen mellom Kristiansand og Oslo har vokst fra noen få ansatte til nå 73. Men så slo Covid-19 til i midten av mars.

«Det var begynnelsen på høysesongen. Vi hadde en rekke turer til hele Europa klare, som plutselig måtte avlyses. Og for Konkurrenten.no AS ble det gjort drastiske kutt i rutenettet den 15. og 16. mars», kan Tom Roger Øydne fortelle.

Ti avganger daglig hver vei ble redusert til bare to avganger hver vei. Med noen flere fredag og søndag. Og plassgarantien, som Nor-Way Bussekspress og Konkurrenten.no har blitt kjent for, er nå midlertidig tatt bort for å sikre at bussene ikke bryter med smittevernreglene. Det er kun lov å kjøre med 50 prosent kapasitet. Alle passasjerer får dobbelt sete når de reiser.

Verken han eller noen andre kunne forutse alvoret og omfanget av pandemien. Da omfanget av nedlukkingen ble klar så var det kun arbeid igjen til syv sjåfører og på kontoret var det kun økonomisjef som var igjen i 100 prosent stilling. De fleste ble permittert, mange kontrakter hos underleverandører ble annullert og de fleste i ledelsen ble permittert 50 prosent.

«Men samtidig som regjeringen gikk bredt ut å ba oss og andre busselskaper opprettholde kollektivtransporten, så anbefalte de folk om å ikke bruke kollektivt reisealternativ. Det tok fra oss driftsgrunnlaget. Og på toppen av det, så ble det ikke delt ut en eneste krone i støtte til oss kommersielle aktører», fortviler Øydne.

Selv om NHO Transport har arbeidet intenst med å få Regjerningen til å komme opp med tiltakspakker, så er det fremdeles ikke noe umiddelbar løsning. Og kontantstøtten er ikke gunstig. Den fungerer best for små bedrifter med leasing busser og som kjøper tjenester på faktura. Ikke for selskaper som eier materiell og har en stor, egenlønnet administrasjon.

Uansett så tror og håper Øydne at det snart vil komme løsninger. Både de og en rekke andre selskaper har presset på for å få politikere til å gjøre mer for bransjen.  Flere brev er sendt i håp om at politikerne ser problemet bransjen er midt oppi.

Men i et svar som Samferdselsdepartementet gav til NHO Transport, så mistet mange nattesøvnen. I svaret ble både tog og fly prioritert fremfor bussen mellom Sørlandet og hovedstaden. Det kom tydelig frem at var unødvendig med eventuelle støtte til et busstilbud til og fra Sørlandet siden det både gikk tog og fly med jevne mellomrom.

«Det er bare å se på de pakkene som fly- og togselskapene har fått, mens vi ikke har blitt tildelt en krone. Vi har fått våre søknader avslått i påvente av «kontantstøtte-ordningen», men denne gir ingen uttelling i forhold til drifts- og lønnskostnader til sjåførene. Leiekontrakter for busser, kan så vidt vi oppfatter medtas i beregningsgrunnlaget. Ikke avskrivninger. Det blir derfor åpenbart feil å hevde at «kontantstøtte-ordningen» kompenserer for bortfall av billett- og andre inntekter», sier Øydne.

Men i påvente av svar og forhåpentligvis bedre støtteordninger, så forbereder selskapet seg på bedre tider.

Ser fremover

«Vi velger som nevnt å se fremover. Derfor benytter vi tiden fornuftig. Vi renser bussene grundig innvendig, tar en grundigere vedlikehold på de og skifter til sommerdekk. Slik at de fremstår i best mulig stand når situasjonen bedrer seg», sier Sigurd-Åge Engamo.

Rune Stave passer på at bussene er i god teknisk stand.

Han er enig i hva mange tror, at det blir mer Norges-ferie i år på alle. Også busselskapene må endre sine reiseplaner og satse mer på pakkereiser i Norge. Dette er ikke noe nytt for Risdal Touring AS. De har i mange år produsert pakkereiser til alle kanter av Norge. Men nå skal også de bussene som normalt har kjørt Europa rundt holde seg hjemme. Og i år blir det trolig mest norske reisende om bord i bussene.

For Konkurrenten.no AS, så vil antall avganger øke gradvis. Mange så for seg at dette ville skje samtidig som at skolene forsiktig åpnet igjen, men det vil fremdeles ta litt tid før alle bussene triller igjen. Usikkerheten og uklare meldinger fra Regjeringen er med å gi en usikker fremtid for de kommersielle aktørene. Ingen vet når hverdagen igjen skal normalisere seg. Og ingen vet om det blir nødvendig med strenge smitteregler i lang tid fremover.

«Vi følger reglene til punkt og prikke. Og vi har også valg på eget initiativ å tilby munnbind til alle våre reisende. Dette er ikke noe som Folkehelseinstituttet har gått ut og anbefalt, men vi ser at andre land påkrever det. Derfor tilbyr vi dette som en ekstra beskyttelse for dem som ønsker det», sier Engamo som legger til at maskene ikke er til medisinsk bruk, så det går ikke på bekostning av mangel på medisinsk utstyr hos helsetjenesten. Uansett så tilfredsstiller de kravene for privat bruk.

«Våre busser står berett til å igjen bringe de reisende trygt mellom Sørlandet og Oslo. Og våre dyktige underleverandører står på for oss. Vi lever av kundene og derfor er også våre verdifulle sjåfører ekstra serviceinnstilte», avslutter Engamo.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.