– Vi bør tillate busser å kjøre 120 km/t

130kmtIIPå slutten av 1930 tallet så ble det bygget flere unike busser med en topphastighet på 130 km/t. Disse var ment som ekspressbusser på den nye Autobahn mellom Berlin og Nürnberg i Tyskland. Nå går den store tyske organisasjonen for bussreiser (GBK) ut å ønsker topphastighet for busser satt til 120 km/t. Er det galskap eller en realistisk tanke?

Da Hitler fikk bygget den første Autobahn i mellom Berlin og Nürnberg i Tyskland, så bestilte han samtidig flere spesielle busser med en toppfart på 130km/t. Setra bygget flere av disse på et kraftig forsterket Mercedes-Benz chassis. Men vi kjenner alle til vår virkelige verden med 80km/t for buss og nå 100km/t for turbusser klasse III.

Leder for den tyske bussreiseorganisasjonen Gütegemeinschaft Buskomfort, GBK, Hermann Meyering, gikk nylig ut å sa at hastighet for busser bør høynes til 120 km/t. Han begrunner dette med at det både vil være mer miljøvennlig, gi flere reisende og øke sikkerheten.

Han mener at dersom en tillater busser å kjøre 120 km/t på Autobahn vil det få flere til å velge buss fremfor tog når de skal nedover Europa. I tillegg vil miljøgevinsten være større ved at bussene brunker mindre drivstoff.

Sikkerheten mener han vil bli høynet ved at en vil kunne passerer lastebilkonvoi på Autobahn lettere.

– En bussjåfør som vil kjøre forbi en konvoi med lastebiler på autobahn må kunne kjøre 120km/t, så Meyering nylig.

Da nyheten ble lekket på sosiale medier via tyske Busfahrermagazin sin Facebook side, kom svaret raskt fra norske sjåfører og selskaper. Flertallet er skeptiske til forslaget og tror ikke det vil la seg settes ut i live. Tom Roger Øydne Risdal Touring AS og Konkurrenten.no delte saken på sin side og meddelte sine tilhengere at det neppe er nødvendig å bestille høyere bakakselutveksling enda på en stund. Olav Halvorsen hos HMK mener at hastigheten satt til 100 km/t er perfekt fart for reisebusser.

– En kommer like raskt frem til reisemålet med jevn kjøring, skriver Halvorsen i en kommentar.

Iveco Crossway godkjent for 130 km/t
Bussen på bildet er en Iveco Crossway som er godkjent for 130 km/t. Den er spesialbygget som brannbuss og kan derfor kjøre lovlig opp til 130 km/t. Men er det nødvendig i en turbuss, og er det forsvarlig?

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.