Verdenspremiere: MB eCitaro G med faststoff batterier

Mercedes-Benz har oppnådd en markedsandel på 7 prosent i segmentet batterielektriske klasse I busser. Nå sikter de til nye høyder med deres helt nye batterielektriske leddbuss, eCitaro G. Den kan i tillegg smykke seg med å være først i verden med faststoff batterier.

Oslo/Tyskland: Onsdag ettermiddag lanserte Mercedes-Benz to helt nye bussmodeller. Først ut av nye Intouro som blir den mest fleksible bussmodellen deres. Men den viktigste nyheten var nok deres batterielektriske leddbuss, eCitaro G. Bussen som er 18,13 meter lang som har en kapasitet på nesten 150 passasjerer og med batteripakke som yter 441 kWh. Dette gir en rekkevidde på over 200 kilometer under gode forhold.

Leddbussen i seg selv er ikke så ulig Citaro G. Den deler grunnkonstruksjonen fra dieselvarianten. Med litt mer moderne utvendiog design og med større innvendig kapasitet så blir den lagt merke til i trafikken. Uansett så er det først når en ser under skallet at en kan finne de store nyhetene. Batteriene i denne bussen er av faststoff teknologi som gir mer energitetthet og uten behov for ekstern kjøling. Levetiden er også bedre enn de batteriene som til nå har vært tilgjengelig på markedet. Mercedes-Benz er først i verden til å benytte denne nye batteriteknologien i serieproduserte busser.

Det finnes flere ulike ladesystemer som tilbys til eCitaro. Plugg-in via DC lader på 150 kW og på taket kan det monteres ladeskinner eller pantograf som kan klare opp til 300 kW lading.

Drivlinjen kommer fra ZF. Og her kan en velge mellom en eller to elektriske aksler av typen ZF AVE 130. De yter 2 x 125 kW og har 2 x 485 Nm med dreiemoment. For nordiske forhold så kan to drivende aksler være til stor fordel på vinterveier.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.