Strømløse busser i Asker

Det var knyttet stor spenning til de 18 nye klasse II elektriske bussene fra BYD som i sommer ankom Slemmestad i Asker. Bussene skulle raskt i trafikk, men slik ble det ikke. Fremdeles står de strømtomme på bussdepotet. Og dette er ikke bussleverandøren sin feil.

18 splitter nye batterielektriske klasse II busser fra BYD står ubrukte på bussdepotet på Slemmestad. Her har de stått siden tidlig i sommer. Grunnen til forsinkelsen er at bussene ikke kommer bort til ladestasjonen på tomta. Det er Budstikka som først melder om de strømløse bussene.

I følge Ruter så er det flere grunner til at bussene ikke får ladet. De viser til kommunesammenslåing, forsinket grunnarbeid og at grunnforholdene på tomta var langt mer krevende enn det de på forhånd hadde kalkulert med.

Selve ladestasjonene er ferdige og på plass, men det er grunnarbeidet som ikke er klart og dermed kommer ikke bussene inntil ladepunktene.

– Vi regner med å trenge rundt 14 dager fra vi får tilgang til ladeanlegget, til vi kan kjøre i gang med de elektriske bussene. Denne tiden trenger vi til nødvendig logistikk, test og gjennomføre opplæring av sjåfører på blant annet rutinene ved ladeanlegget og på bruk av de nye bussene, sier Åge-Christoffer Lundby i Vy til Teknisk Ukeblad.

De 18 splitter nye klasse II bussene fra BYD har kun CCS type 2 ladekontakt og kan derfor kun lades via stasjonær ladestasjon med ladekontakt. Det er lagt opp til over-natte-lading på disse bussene.

Vy har en mobil ladeenhet tilgjengelig, men denne er kun tilpasset nødlading av busser og ikke permanent opplading på depot.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.