Verdenspremiere: MAN Lion’s City

Ventetiden er over, endelig er nye MAN Lion’s City her. Og det var på tide. Ny og lettere design, kraftigere konstruksjon, bedre førermiljø og en rekke gode sikkerhetsløsninger som standard.

Mange har ventet på at MAN skulle fornye sin bybuss. Dagens Lion’s City har vært på markedet i mange år, og kun vært gjennom mindre moderniseringer gjennom disse årene. Så det var stor spenning blant de fremmøtte journalistene da tiden var kommet for en avduking av den nye modellen.

Selv om det over lang tid har vært tegninger av bussen ute på nettet og på trykk, så er det noe helt annet å kunne både ta og føle på det nye produktet.

Nye MAN Lion’s City er en nykonstruksjon helt fra bunnen av. Til og med drivlinjen er ny og den kommer først i buss før den siden vil komme i lastebiler fra MAN.

Den første modellen som pressen fikk se, var en 18 meter leddbuss. I følge MAN så lanseres den nye Lion’s City i 12 og 18 meter versjon, mens kunder som ønsker andre lengder i starten får den tidligere designen. Ut over året og neste år vil det komme andre lengder av den nye modellen.

Det første en legger merke til er at bussen har fått mye mer sorte-/glassflater på sidene og bak. Designerene sier at de tidligere har benyttet stålplater, men nå har de valgt glass i kombinasjon med armert plast. Ved å benytte glass, beholder de styrken på bussens sidevegger, samtidig som de har en flate som ikke så lett får skrap eller skader. Vekten er tilnærmet den samme, siden de kan redusere noe på bussens skjelett ved å bruke ulike ståltyper og styker.

Det som er av armert plast er festet på en enkel måte, slik at det kan skiftes ut på kort tid om det blir skadet. En kan da sitte inne med et lite lager av deler som er ferdig lakkert i bussen farge, og ti minutter etter er det montert på bussen.

Ved å bruke så mye glass, så reduseres også bruken av lakk, og tid i lakkboks. Dette sparer miljøet, samt tiden bussen må stå til lakkering. Og tid er penger.

LED lys sparer energi
Frontlyset er av LED teknologi, og dette er standard i nye Lion’s City. Den har fått mye LED lys både utvendig og innvendig. Dette for å redusere strømforbruket på bussen, som igjen reduserer forbruket av drivstoff.

Sidespeil er blitt slankere og er nå montert i en høyde som redusere faren for å treffe hode på folk som er litt ivrige med å stige ombord før bussen er kommet helt inn på holdeplassen.

Om en så stiger ombord i bussen, legger en merke til at dørene er bredere. Ikke det at selve åpningen er større, men dørene åpner mer fra midtdøren og bakover. Disse er nykonstruerte og glir pent opp langs siden av bussen. Åpningen er rundt 10 centimeter bredere. Fremdørene er fremdeles innsvingdører.

Førerplassen er helt nykonstruert. Og her sitter en komfortabelt med god oversikt. MAN har løftet opp førerplassen til en høyde som gir bedre utsikt, og en kan møte blikket til passasjerene nå i samme høyde som dem. Det å løfte førerplassen har også en annen viktig egenskap, og det er å sikre føreren om en skulle uheldigvis få en personbil inn i dette området.

Innebygget sikkerhetsløsninger
MAN har tenkt på sikkerhet for sjåføren og har bygget inn flere sikkerhetsløsninger i fronten. Den har blitt forsterket fra tidligere modeller. Prevantive sikkerhetsløsninger som for eksemple elektronisk stabilitetskontroll er nå standard hos MAN Lion’s City. Det samme er LED hovedlys som gir betydelig bedre lys på kvelds og nattestid.

Instrumenter er nå i farger og alt av knapper er strategisk plassert. Døren inn til førerplassen er hengslet i bakkant og vil kunne hjelpe sjåføren å evakuere om en truende situvasjon skulle mot formodning oppstå.

Innover i bussen legger en merke til at setene er nye. De er plassert «hengende», noe som gjør rengjøring av bussen enklere. Setene er nykonstruerte og holder høy grad av komfort. Vekten er redusert med rundt 60 prosent fra tidligere, uten å gå ut over styrke eller sikkerhet. MAN håper at alle deres kunder vil se fordelen av dette, men de har samtidig innsett at enkelte selskaper ønsker egne seter, og har derfor lagte understellet universelt.

Alle holdestenger gjennom bussen er festet til vegg og buer inn mot tak. Dette for at en ikke skal føle at de kommer i veien. De er enkle å holde i og har en dråpeformet design, som passer godt inn i hånden. Høyde er god, så en vil ikke slå hode i tvergående stenger.

Nytt er nå at MAN Lion’s City har fått motorkasse bak i bussen. Tidligere så lå motoren nede. Nå med den nye D15 motoren så har de plassert den på høykant i venstre hjørne bak.

Ny D15 motor først i buss
Den nye D15 motoren er totalt nykonstruert og det er første gang en motor blir presentert i buss før den kommer i lastebil. Motoren uten fra i underkant av 300 heste krefter til nesten 400 heste krefter. Den er 10 prosent kortere og 10 prosent lavere enn tidligere motorer på 9 liter slagvolum. Motoren er optimalisert til å yte maksimalt dreiemoment fra allerede 1000 omdreininger. Standard kommer MAN Lion’s City med denne i ren diesel-utgave, som er klar for HVO, B100 eller annen godkjent biodiesel. Men flere motorløsninger kommer.

Pressen fikk lov å se MAN sin nye hybridutgave. De har fått konstruert en liten, men kraftfull elektrisk motor- / generator som er plassert i svinghjulet. Denne får strøm via 48 volts kondensatorer som er plassert på bussens tak. Dette gjør at bussen får en stopp- startfunksjon. Startemotor er overflødig når motoren er varm og den startet ved hjelp av denne elektromotoren. Denne yter 580 Nm og kan hjelpe til med å skyve bussen ut fra holdeplassen.

Ved nedbremsing så regenereres energien og lagers i kondensatorene. Denne strømmen benyttes også til innvendig belysning. Så to store og tunge hovedbatterier blir overflødig. Vekt spart, er drivstoff spart. MAN mener at deres EffenciveHybrid vil kunne spare 16 prosent drivstoff.

På tegnebordet ligger det inne både ny gassmotor og full elektrisk motor med to-trinns girkasse og batterier med overnatten-lading via CCS Type 2 kontakt. Dette vil lanseres fortløpende.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.