På reisefot med FlixBus

Redaktør Tom Terjesen er på farten igjen. FlixBus har vokst i rekordfart fra den spede begynelse i Tyskland til nå å dekke store deler av Europam, inkludert Norge. Vi gikk forleden ombord i ekspressbussen mellom Stuttgart og Nürnberg.

FlixBus eier ikke bussene selv, men fungerer som en paraplyorganisasjon som organiserer ruter, billettsystemer og kundekontant i forkant av reisen. På mange måter ligner dette veldig på Nor-Way Bussekspress som vi er godt kjente med her hjemme i Norge. Mulig FlixBus har sett på hvordan det har vært organisert i Norge de siste 30-35 årene.

Da det viste seg for Redaktøren at det skulle være flere nylanseringer av busser i Tyskland med bare få dagers mellomrom, så fristet det å endelig få testet denne reisemåten. FlixBus mobilapp ble lastet ned i forkant og den ble automatisk lastet ned i norsk versjon med prise i norske kroner.

Appen er enkel å bruke. En skriver inn avreisested og en får opp flere stoppesteder i området. Dette kan også søkes opp på holdeplasskartet hvis en ønsker å se hvor nærmerste stopp befinner seg.

Så legger en inn destinasjon, og også her kan en søke opp i kart å finne stopp så nære destinasjonen som mulig. I billettprisen er det en håndbagasje og en koffert inkludert i prisen. Men en kan enkelt legge til bagasje om en ønsker det.

Fitt setevalg
Foreløpig så er setevalg fritt, men det vil komme tilsvarende løsning som Bus4you benytter. Hvor en kan velge sete som en selv ønsker.

Etter valgt strekning, lagt inn eventuelt bagasje og valgt avgang, så kan en betale. Her tar FlixBus de fleste kredittkort som er på markedet. Enkelt og greit. En kan lage en profil som husker deg og ditt betalingskort for fremtiden.

Hyggelig og serviceinnstilt
Så kom tiden da reisen skal starte. Bussen triller inn på bussterminalen. Ut kommer en hyggelig fyr i grønn jakke. Denne matcher busses grønne farge. FlixBus har stort fokus på at folk skal gjenkjenne både buss og mannskap. Serviceinnstilt personell er alltid viktig for at reisen skal føles både behagelig og trygg.

FlixBus personalet sjekker billetten ved hjelp av deres håndholdte billettmaskin. Strekkode scannes og bagasjen blir tatt hånd om, og plassert i bussens bagasjerom. Her er det alltid lurt å merke bagasjen med navn, slik at det ikke blir missforståelser når en ankommer destinasjonen.

Ombordstigningen foregår ved midtdøren. Derfra kan en velge å gå fremover eller bakover, alt etter hvor seter er ledig. På noen linjer benyttes dobbeldekkere som gir mulighet for å sitte nede, eller oppe, da gjerne helt fremme for best utsikt.

Turen som ble testet ut går mellom Stuttgart og Nürnberg. En reise på to og en halv time. Turen føltes behagelig og det var godt med beinplass. Setene var komfortable og i umiddelbar nærhet var det stikkontakt. Bussen var også utstyrt med 4G internett som var gratis.

Vel fremme i Nürnberg var igjen personalet raskt ute og løftet ut bagasjen. På mange måter helt likt det vi er vant til fra Norske ekspressbusselskaper.

Store ambisjoner
FlixBus har store ambisjoner og har planer om å utvide med flere destinasjoner, også i Norden. I dag går det ekspresslinjer ut av landet fra Oslo, men det finnes planer om å sette opp linjer mellom norske byer. Hvordan en slik utvidelse av konkurrensen på det norske markedet vil bli, er for tidlig å si. Det er i dag godt tilbud med flere aktører på det norske markedet.

Og selv om konkurranse er sundt, kan det ha sin pris. Men kan selskapene klare å tilpasse seg, så vil det komme passasjerene tilgode med bedre tilbud og kanskje også bedre priser.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.