Verdenspremiere: Elektrisk Exqui.City fra Van Hool

Den splitter nye elektriske bybussen fra Van Hool er på 18.61 meter og har en kapasitet på hele 107 passasjerer. Van Hool viser for første gang frem deres helelektriske Exqui.City på den internasjonale transportmessen i Paris i juni.

frontIIDet er den tyske bussoperatøren Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH VHH som har bestilt de to første fullelektriske Van Hool Exqui.City. Bussene er tatt frem som et godt alternativ til trikk og fungerer meget bra som Bus Rapid Transit BRT busser. Exqui.City finnes i lengder fra 18 til 24 meter.

Her i Norge kjenner vi Exqui.City som dobbelleddet bybuss i Bergen. Her triller de med sin egen strømproduksjon via en MAN gassgenerator som fordeler strømmen ut til to elektriske drivaksler. I resten av Europa finnes det ulike fremdriftsmodeller. Det er Diesel-elektrisk, CNG-elektrisk, brenselcelle og nå ren batteridrift.

Hele 109 Exqui-City er allerede produsert ved Van Hool fabrikken i Belgia og Storbritannia og hele 50 nye er i produksjon ved de to produksjonslokasjonene.

Den nå fullelektriske modellen er utstyrt med Litium-ion batterier som har en total kapasitet på 215 Kwh. Dette gir bussen en rekkevidde på hele 120 kilomter, mer en nok til å kjøre oppsatt rute flere ganger. Batteriene tilfører sin energi til to Siemens motorer i ELFA serien. Disse har kapasitet på hele 160 kW hver.

Bussen kan lades på to måter. Den ene er pantograf på taket som fullalder bussen på under ti minutter. Den andre er «over-natten» lading via kontakt i fronten på bussen. Denne ladeteknologien tar fire timer fra 0 til 100 prosent batterikapasitet.

Bussen som har kapasitet til hele 107 passasjerer er 18.61 meter lang og har et ledd. Bussen har to rullestolramper og lavgulv gjennomgående.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.