Vegtrafikksentralen fyller 20 år
Vegvesenets fem vegtrafikksentraler (VTS) fyller 20 år i år. Siden 1993 har VTS-ene holdt et våkent øye med vegene og trafikken i Norge 24 timer i døgnet.
Vegtrafikksentralene er i dag et av Vegvesenets viktigste kontaktpunkter mot trafikantene og spiller en svært sentral rolle for utviklingen av sikker og god transport på norske veger. VTS-ene betjener i dag rundt 700 000 publikumstelefoner gjennom 175-nummeret. De overvåker også i underkant av 60 000 km veg og styrer og overvåker godt over 500 tunneler.
VTS-ene døgnåpnet Vegvesenet
Statens vegvesen har aldri vært noen ni-til-fire etat. Vår virksomhet, både arbeidet på vegen, anleggene og vedlikeholdet går over hele døgnet, hele året. Men fram til VTS-ene ble etablert hadde ikke Vegvesenet noe døgnåpent kontaktpunkt. Ønsket om å få til et publikumsrettet kontaktpunkt var derfor en viktig grunn til av de regionale vegtrafikksentralene ble opprettet i 1993. En annen viktig grunn var behovet for utvidet vaktberedskap i fylkene og hensynet til trafikantinformasjon for fjelloverganger. Offisiell åpning for de fire vegtrafikksentralene i Sør-Norge var 23. marsl 1993. VTS-en som dekket de tre nordligste fylkene ble åpnet i Mosjøen 4. november samme år. Alle vegtrafikksentralene hadde samme oppgavene og alle var bemannet 24 timer i døgnet året rundt. Vegmeldingstjenesten i Norge koordineres av Vegmeldingssentralen i Oslo som blant annet samler veg- og trafikkinformasjon fra hele landet og informerer riksdekkende media.
«Hightech» spydspiss
Det har vært en formidabel teknisk utvikling i løpet av de regionale VTS-enes levetid. Utviklingen omfatter både bilene, trafikantene som i dag gjerne har smart-telefoner og som stiller andre krav til veg og framkommelighet enn tidligere. Utviklingen omfatter ikke minst Vegtrafikksentralene selv som i dag, med sin omfattende bruk av ITS-verktøy (Intelligent trafikkstyring) kan sies å være Vegvesenets «hightech» spydspiss. Oppgavene til Vegtrafikksentralene har utviklet seg i løpet av disse 20 årene, men hovedfunksjonene er de samme:
1 – Overvåke vegnettet og trafikkavviklingen med særlig fokus på tunneler
2 – Generere og formidle informasjon for å veilede trafikantene
3 – Fjernstyre trafikktekniske installasjoner (stenge/åpne/ omkjøring/teksttavler etc)
4 – Varsle og formidle beslutningsstøtte for drift og vedlikehold
5 – Være bindelegg og koordinere vår innsats ved hendelser på vegnettet
6 – Motta henvendelser fra publikum