VDL størst på elbusser 1. halvår i Europa

Nederlandske VDL er største leverandør av elbusser i Europa 1. halvår 2022 når det gjelder registrerte enheter. Og stadig flere bybusser får elektrisk drift i vår verdensdel.

Faktisk er det registrert 27,6 flere elektriske bybusser 1. halvår i år sammenlignet med samme periode i fjor. Etter VDL følger samarbeids-selskapet BYD/Alexander Dennis (England) og kinesiske Yutong. Akkurat som for personbiler er det et sterkt innslag av «nye» leverandører. Dette har for eksempel resultert i at Volvo har falt til en 10.-plass i elbuss-registreringene, mens Scanias andel er så beskjeden at merket har kommet under «Andre». Og totalt har de kinesiske leverandørene styrket sin andel i Europa.

Det er analysebyrået Chatrou CME Solutions som har levert tallene. Selskapet har fulgt utviklingen når det gjelder busser med alternative drivlinjer i Europa i mer enn 10 år. Her skal det legges til at busser som går på HVO eller biodiesel ikke regnes med, ettersom de ikke har alternativ drivlinje. Videre skal det også bemerkes at byrået med «Europa» mener EU + Storbritannia, Island, Norge og Sveits, mens Slovakia, Bulgaria, Kroatia, Kypros og Malta ikke er med.

Og så litt mer til tallene:

1. halvår i år ble det registrert 1768 elbusser i det nevnte området. Av landene «vant» Storbritannia med 350 elbusser. Deretter følger Tyskland (246), Frankrike (236), Danmark (151), Sverige (131). Norge (128), Polen (101), Nederland (93), Italia (61) og Finland (54). Øvrige land registrerte færre enn 50 elbusser 1. halvår i år.

Antall busser med hydrogendrevne brenselceller er fortsatt beskjedent. Ved utgangen av 1. halvår fantes i de land som er med i analysen, totalt 10.271 batterielektriske busser og 323 brenselcellebusser.

Over til merkene

Så skal vi se på fordelingen mellom merkene. Nedenunder ses rekkefølge, antall registrerte elbusser og markedsandel av elbusser 1. halvår i år.

1. VDL 242 busser, 13,7 %
2. BYD-Alexander Dennis 221 busser, 12,5%
3. Yutong 217 busser, 12,3 %
4. Mercedes-Benz 205 busser, 11,6 %
5. Iveco-Heuliez 143 busser, 8,1 %
6. MAN 115 busser, 6,4 %
7. Solaris 104 busser, 5,9 %
8. BYD 99 busser, 5,6 %
9. Wrightbus 81 busser, 4,6 %
10. Volvo 66 busser, 3,7 %
11. Bluebus 61 busser, 3,5%
12. Karsan 35 busser, 2,0 %
13. Ebusco 33 busser, 1,9 %
14. Van Hool 20 busser, 1,1%
15. Andre 127 busser, 8,2%

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.