Van Hool CX45E er klar for USA

I disse dager er den helt nye batterielektriske Van Hool CX45E på vei over dammen til USA. Bussen som ble vist frem på Busworld i 2019 er nå i produksjon og skal inne kort tid ut på de amerikanske landeveier.

Med en toppfart på 115 kilometer i timen og en rekkevidde på 500 kilometer er den nye batterielektriske turbussen fra Van Hool ingen sinker i trafikken. Den har en rekkevidde som holder godt til en god by til by linje.

Van Hool har sammen med Proterra klart å kombinere solid belgisk håndtverk med amerikans elektrisk drivlinjeteknologi. Denne har de pakket pent inn i en flott, tidløs Van Hool turbuss. CX45E er bygget for komfort og reiseglede. Lavt støynivå og en rekkevidde som er på linje med dagens dieselbusser.

Batteriene er montert i lastelukene på førersiden, slik at passasjersiden fremdeles innehar god pagasjekapasitet. Det er plassert inn hele 676 Kwh med batterier. Etter endt dag og 500 kilomter kjøring, så tar det bare fem timer å lade opp bussen ved bruk av en 125 Kw intelegent lader.

Motoren i bussen er en sentraltplassert elektromotor på 360 Kw, som fint klarer å dra bussen opp i svimlende 115 kilometer i timen. Og hvorfor nettopp denne hastigheten? Jo, amerikanerene har en smule dårlig tid på landeveien, så de liker å kunne holde jevnt tempo. Der er 70 miles vanlig på Interstate highway, og både lastebiler samt busser holder rundt 110 kilometer i timen. Unntaket er lastebiler med farlig gods, eller ADR som vi her hjemme benytter som forkortelse. Lastebiler med ADR må ikke kjøre fortere enn 89 kilometer i timen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.