Gratulerer med 100 årsdagen, Firda Billag!

I år feirer Firda Billag 100 år! Det var i 1920 at Firda Billag først kom til verden. I dag er Firda et veletablert busselskapet med en lang og god historie.

På 1900-tallet var veier fortsatt mangelvare på Vestlandet. All transport inn og ut av fjordene gikk med dampbåt, før hest overtok transporten inn i landet. Det var i desember 1920 at Firda Billag ble stiftet. Formålet var å skape effektiv gods- og passasjertransport fra dampbåten i Sognefjorden til Førde og lengre nord i fylket. Hestene ble etterhvert byttet ut, og Firda Billag kunne endelig kjøpe sin første bil. Dette var en 1913-modell Adler, og denne er fortsatt i selskapets eie i dag. Firda Billag jobbet tett med andre selskap i Sogn og Fjordane, og har skapt 100 år med rutebilhistorikk i Norge. I dag driftes selskapet fra Førde hvor de har administrasjon, bussgarasje, verksted og vaskehall.

1900-tallet

Den første passasjerbussen kom til Firda Billag i 1933. Så det tok altså en del år før det ble kjøpte en ren passasjerbuss til selskapet. I årene etter ble det brukt mye tid på å etablere seg i markedet, og skape et kundegrunnlag og gode samarbeidspartnere. Vi må helt til 1958 før Firda Billag fikk sin første faste godsrute. I 1966 ble Fjordane Reisebyrå etablert, og en lang og fremtidig drift av frakt av turister kunne starte. I årene etter begynner etableringen av flere lokalruter som går til og fra de minste kriker og kroker for å få folk på arbeid, og barn på skolen. Firda Billag er blitt et stort og levende firma med busser i nesten hver eneste bygd i Sunnfjord.

Langrutebusser

I årene rundt 1980 begynner veiene å bli gode på Vestlandet, og forbindelsen mellom øst og vest blir svært attraktiv. Firda Billag er ett av selskapene som på slutten av 1980-tallet danner Nor-Way Bussekspress. Ruten mellom Oslo – Sogndal – Førde blir et faktum. Senere kommer ruten fra Bergen til Førde, og i tiden som følger, blir det ruter til Stryn, Ålesund, Trondheim med korrespondanser til alle deler av Norge.

– Det er trist å se at de gode forbindelsene som var på 1990-tallet har forsvunnet, sier Andre Monsen som jobber i Firda Billag i dag.

Ulike busser

Firda Billag er kjent for å ha veldig gode busser. Selskapet har handlet mye Volvo og Scania igjennom tidene, og bussene har vært bygget både i Norge og i utlandet. Det er ikke mange år vi behøver å gå tilbake i tid før vi finner busser både fra blant annet Repstad og Vest på parkeringen til Firda. Selv i dag kjøres bybussen i Førde med busser som ble produsert i Stryn. Firda har handlet mye hos Carrus, og de kjøpte mye Scania på 90-tallet. Firda kjørte veldig mye med Scania Classic både på ekspress- og lokalruter på 90- og 2000-tallet. I tillegg hadde Sogn og Fjordaneekspressen to busser som var bygget på et Regal-karosseri med bare tre seter i bredden. Disse bussene ble raskt populære hos passasjerene. Det lave passasjerantallet om bord i bussene gjorde at de ofte ble fulle, og det førte til at avgangene måtte ha suppleringer. Bussene ble erstattet med noen av de siste Scaniaene som ble bygget på Carrus, før ekspressbussene har kjørt med Volvo 9700 HD i nyere tid. I tillegg er Firda Billag ett av de selskapene i Norge som har vært store på kombibusser og godsfrakt. Dette har blitt brukt på alt fra godskjøring til teaterkjøring i hele landet.

Trofaste sjåfører

Firda Billag har eksistert i 100 år. Noen av sjåførene har vært med i nesten halve levetiden til selskapet. Det er veldig lite utskiftning av sjåfører i selskapet. De som kjører buss i Firda i dag, har vært med i årevis. De har kanskje kjørt litt ulike ruter, men de har holdt seg innenfor firmaet. Og om noen har sluttet, så har det vært vanlig at sjåføren har kommet tilbake noen år senere. Firda Billag er privilegerte som har dyktige sjåfører som ønsker å gjøre en god jobb for dem. Utfordringer fremover blir å få nye, gode sjåfører som kan frakte fremtidens passasjerer på Vestlandet.

– Firda Billag ble kåret til årets læringsbedrift i 2019, sier Andre Monsen.

Den største utfordringen

I løpet av alle disse 100 årene Firda Billag har eksistert, har driften gått rimelig godt av seg selv. Den største utfordringen både selskapet og de ansatt har hatt, har vært overgangene til anbud. Firda skulle gå fra å være et interkommunalt selskap med en visjon om å være en null-bedrift, til å gå til et anbudsbasert firma der økonomi står i fokus. Firda Billag har alltid hatt god økonomi. For å nå målene før, kunne de bare kjøpe en buss eller to, og gikk det dårlig, kunne de selge en buss for å få budsjettet til å gå opp. Nå er det markedskreftene som styrer, og de er fullstendig avhengig av inntekter. Det var flere av sjåførene som syns denne overgangen var tøff.

– Omsetningen har økt år for år. I år har alt stoppet helt opp. Vi opplever en omsetningssvikt på omslag 25 millioner kroner, sier Andre Monsen fra Firda Billag.

Bussmagasinet gratulerer med jubileet, og vi håper på mange flere år på veien!