– Vær med å telle utenlandske turbusser!

NHO Transport hadde stor suksess med telleaskjon av utenlandske turbusser i 2018. Nå er ny telleaksjon i full gang og NHO Transport ber om hjelp fra dere.

“Vi gjentar telleaksjonen med full styrke og allerede nå har vi telt over 2500 turbusser,” sier næringspolitisk rådgiver hos NHO Transport, Torstein Clausen Jystad.

Han kan kort oppsummere at det var flere utenlandske turbusser enn norske på norske veier i 2018. Noe som bransjen har fryktet var en realitet.

“Vi håper flest mulig bidrar med registreringer også i år,” sier han.

“Dette vil gi et best mulig faktagrunnlag som gjenspeiler omfanget utenlandske turbusser i Norge, og vi vil derfor kunne dokumentere i tall de utfordringene bransjen står ovenfor,” fortsetter han.

I tillegg er det avdekket systematisk brudd på kobatasjeregelverket, mva innmelding og sjåfører som ikke får betalt etter norsk tariffavtale.

Kontroller utført av arbeidstilsynet har vist at det i 2018 var over 74 prosent av alle utenlandske sjåfører underbetalte. Det vil si at de fikk betalt under norsk tariffavtale. Tallet er vesentlig lavere i 2017, da 53 prosent fikk for lite betalt.

Årets telleaksjon er et ledd i en rekke tiltak for å få dokumentert omfanget av antallet utenlandske turbusser og sammen med det arbeidet arbeidstilsynet gjør blir virkeligheten belyst.

  1. App’en er i praksis en internettside, som du finner ved å klikke på:  https://bus-tracking-53b49.firebaseapp.com/
  2. Denne bør du lagre på mobilens skrivebord eller under favoritter slik at siden er lett tilgjengelig.
  3. Skriv inn registreringsnummeret på bussen . Eksempelvis: WOT60667. Det er viktig å få med både landskoden og registreringsnummer. 
  4. Husk å tillate at mobilen kan registrere tid og sted slik at dette legges inn automatisk. 
  5. Trykk til slutt på den blå knappen “registrer”.


Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.