Utvikler hydrogendrevet turbuss sammen

Tyrkiske Temsa og portugisiske Caetanobus har offentliggjort at de sammen skal utvikle en turbuss med hydrogendrevet brenselcelle. Også Toyota er en del av samarbeidet.

Det har ikke fremkommet så mye informasjon om den kommende bussen, annet enn at den skal kunne operere med hydrogen på både 350 og 700 bar, såkalt H2 Dual System. Dermed vil tanking kunne skje på alle hydrogenstasjoner. Rekkevidden på en tankfylling vil være opp til 1000 km.

De første bussene vil være basert på den elektriske versjonen av toakslede Temsa HD12, og en førserie vil bli produsert i 2024. Serieproduksjon er beregnet å starte året etter, og da vil det også bli lansert en treakslet utgave.

De to bussprodusentene baserer seg på brenselcelle-teknologi fra Toyota.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.