MAN runder 1000 Lion’s City E

MANs batterielektriske bybuss, MAN Lion’s City E, har nå rundet 1.000 produserte enheter ved MAN-fabrikken i Starachowice i Polen. Jubileumsbussen skal til Madrid i Spania.

Den aller første MAN Lion’s City E rullet ut av fabrikken høsten 2020. Tre år senere har man altså kommet opp i 1.000 enheter. MAN var langt fra blant de første til å starte serieproduksjonen av batterielektriske busser, men nå er man godt i siget. Første halvår i år kom MAN på andreplassen i Europa for nyregistrerte batterielektriske busser, og da er det altså Lion’s City E i sine forskjellige utførelser det er snakk om.

På mange måter passer det bra at jubileumsbussen skal til Spania. Dette er ett av de større markedene for MAN Lion’s City E. Til nå har MAN inne bestillinger på 175 busser fra flere av de større spanske byene. Spania slår likevel ikke Skandinavia. Her er mer enn 370 MAN Lion’s City E i drift, og flere er i bestillingen. Det gjelder blant annet 76 busser til norske Unibuss.

MAN satser sterkt på batterielektrisk drift når det gjelder utslippsfrie busser og lastebiler. I løpet av de nærmeste årene vil vesentlige deler av programmet for by- og intercity-busser være konvertert til elektrisk drift, og litt lenger frem har selskapet også en plan for elektrifisering av langrute- og turbusser. Fra begynnelsen av 2025 starter MAN egen batteriproduksjon for busser og lastebiler ved fabrikken i Nürnberg. Ved full drift om noen år vil man her være oppe på 100.000 batterier på årsbasis.

Gjennom morselskapet TRATON Group er dessuten MAN engasjert i utbygging av et ladenettverk på minst 1.700 høytytende ladepunkter langs hovedveinettet i Europe. Dette skjer gjennom selskapet Milence som er et joint venture mellom TRATON, Daimler Truck og Volvo Group.

Og Neoplan-jubileum

MAN har ytterligere et jubileum nå om dagen. Det er Neoplan Tourliner som nå har vært i produksjon i 20 år. Bussen er inne i sin andre generasjon, og rundt 3.850 kjøretøy har forlatt MANs fabrikk i Ankara i Tyrkia hvor alle turbussene av merkene Neoplan og MAN blir produsert.

Den første Tourliner ble produsert i juli 2023 ved den tidligere Neoplan-fabrikken i Möhringen i Tyskland. To år før hadde MAN kjøpt selskapet bak Neoplan, Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG. I 2022 hadde MANs egen turbuss Lion’s Coach gjennomgått en betydelig fornyelse, og dette ble også basis-plattformen for turbussene fra Neoplan.

Neoplan Tourliner er inngangsmodellen i Neoplans turbussprogram, og de fleste har vært produsert i toakslet utførelse.

2. generasjon Tourliner kom i 2016, og MAN oppgir at bussen kommer med en rekke tekniske nyheter på bussmessen Busworld Europe i begynnelsen av oktober.

Neoplan Tourliner har 20-årsjubileum.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.