Utfordringene i kø for kinabusser

Bussene måtte bygges om, seter måtte byttes, vannlekasjer i tak, rustangrep og feilkonstruert takpynt. Utfordringene står rett og slett i kø for de kinesisk bygde BYD bussene.

Build Your Dreams BYD bussene ligner noe annet enn en drøm for selskapene som har kjøpt disse. Det har vist seg at det har vært en rekke utfordringer med bussene og som har måtte bli utbedret både før de kom i trafikk og underveis.

Nobina har funnet rust på flere av sine busser og er nå i gang med å undersøke omfanget og omlakkere busser.

«Vi har avdekket at det er rust på noen av bussene og vi jobber for tiden med å kartlegge årsak, omfang og hva det vil medføre av arbeid og kostnader å få rettet opp», sier teknisk sjef Geir Bærheim hos Nobina AS.

Ikke plass til kjettinger

Og hos Vy Buss har det blitt oppdaget en rekke feil og mangler, samt utfordringer ved ladeinfrastrukturen. Og allerde før bussene kom i trafikk var det utfordringer med å få klar ladesstasjonene for bussene ute på Slemmestad i Viken. Dette utsatte oppstarten av bussene. Dette var ikke direkte tilknyttet bussene, men enteprenøren av anlegget.

«På Slemmestad var den største utfordringen å få tilgang på ladeinfrastrukturen. Nå er det løst, og de elektriske bussene er i drift», kan Åge-Christoffer Lundeby hos Vy fortelle til Bussmagasinet.

Ulike feil som er- og må utbedres

Når det gjelder BYD bussene har VY funnet ulike feil og mangler som er blitt utbedret eller vil bli utbedret gjennom vinteren.

Alle bussene i Slemmestad måtte bygges om i hjulbuen bak for at bussene skulle kunne bruke kjettinger. Dette var et arbeid som tok rundt fire timer på hver buss. Dette gjelder også 10 busser i Haugesund.

«Vi har 10stk BYD K9UE i Haugesund som også vil få den lette modifikasjonen nederst på skjermbuen bak. Dette for å unngå riper eller skader hvis det skulle oppstå behov for å kjøre med kjetting. Materiell for dette er i posten, og bilene vil bli ombygget på Scania-verkstedet på depotet. Modifikasjonen er såpass liten at det krever et trenet øye å se forskjellen. Estimert reperasjonstid per kjøretøy er cirka på 4 timer. Denne modifiseringen er en garantisak fra leverandøren» forklarer Lundeby.

Fare for vannlekasjer

Han kan også bekrefte at bussene har potensiale for vanninntrenging fremme over førerplass, men at det ikke er meldt om vannskader. Fabrikken jobber med å finne løsninger og vil utbedre dette utover vinteren.

» Vi har ikke fått noen rapporter på dette enda, men følger med. El-bussene generelt har mye takmontert utstyr som gir et potensial for opphopning av snø på taket. Dette er noe vi har fokus på», sier Lundeby når vi viser til de store sidepanelene som nå går over hele bussens tak. Tidligere så stoppet disse like bak førerplass og også et lite stykke helt bak på bussen.

Sjåfører har kontaktet Bussmagasinet og meldt om vannsamling på taket og er redd for at snøen vil skape problemer gjennom vinteren. De nevner også at det er stor fare for isdannelse som kan skade bussen eller omgivelsene rundt.

Ombygget leddbusser

I Haugesund er nå alle BYD leddbussene bygget om med seter som har sikkerhetsseler.

«Leddbussene er bygget om, slik at leddbussene som er klasse 1 busser også har setebelter. Vår oppdragsgiver Kolumbus er opptatt av sikkerhet og ønsket belter også i disse bussene. Ombygging er foretatt og godkjent av Statens Vegvesen forrige uke. Dette er et krav som Klumbus har lagt til, da buss klasse 1 ikke har krav om sikkerhetsseler.

BYD ordner opp

BYD kjenner til utfordringene og bekrefter at de er på saken og skal dekke kostnader som kundene må få til endringer og utbedringer. De tar også med seg erfaringene i Norge inn i viderutviklingen av bussmodellene.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.