Unike muligheter med nye Sprinter

Med fire modellserier og over 20 ulike versjoner vil Mercedes-Benz møte de fleste utfordringer med nye Sprinteren. På IAA messen for nytterkjøretøy som åpner dørene om litt over en uke til har Mercedes-Benz verdenspremiere på deres nye Sprinter City 75.

Den nye Mercedes-Benz Sprinter danner grunnlaget for en helt ny generasjon av de vellykkede minibussene med stjernen i grillen. Som tidligere vil serien omfatte modellene Sprinter City, Sprinter Transfer, Sprinter Mobility og Sprinter Travel. Navnene står for bruken i daglig tjeneste, som den allsidige skyttelbussen, for transport av passasjerer med begrenset mobilitet, og som turbuss.

Nye Mercedes-Benz Sprinter City 75 er i følge produsenten ekslusiv på teknologi. Bussen strekker seg 8,5 meter og plass til hele 38 passasjerer. Skjult under skallet finnes unik teknologi, slik som chassiset som gir mulighet for flatt gulv. Den har også klappseter som enkelt kan frigi plass til rullestol. Festepunkter finnes innfelt i karosseri. Lastekapasiteten er nå 5.0 tonn, som gir en totalvekt på 6,8 tonn.

For føreren finnes multifunksjonsratt, luftsete og Mercedes-Benz sitt eget MBUX multimedia system med hele 10,25″ berøringsskjerm. Både førerplass og passasjerdel er utstyrt med klimaanlegg. Det finnes også en rekke trafikksikkerhetsløsninger som aktiv avstandsassistent, aktiv bremseassistent og Mercedes-Benz sitt nødanropsystem om uhell eller ulykke skulle inntreffe.

En noe mindre utgave av Sprinteren vil også bli vist frem på IAA. Mercedes-Benz Sprinter Mobility 23. Bussen har en totaltvekt på 3,5 tonn og retter seg spesielt inn mot maxitaxi markedet hvor det er behov for rullestolplass og lav totalvekt. Bussen har også en kort lengde. Kun 5,9 meter lang.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.