Tre busser kniver om å bli Årets Buss 2019

Den prestisjefylte kåringen av Bus of the Year 2019 er like om hjørnet. Klokken 13.00 den 19. september på IAA messen for nyttekjørety i Hannover vil vinneren bli avslørt. Det står mellom tre busser.

De nominerte for for Bus of the Year 2019 er Irizar ie-Tram, Mercedes-Benz Citaro Hybrid og Heuliez GX Linium Electric. Tre sterke konkurrenter innen for rutebussegmentet.

For den elektriske Heuliez GX, en del av Iveco Bus-bekymringen, kan den elektriske drivlinjen være svaret for operatører og offentlige transportmyndigheter for å møte krav til reduksjon av utslipp, det grønne skiftet og de krevende behov for klimaendringer.
Mercedes-Benz Citaro Hybrid er en lett hybrid egnet for bærekraftig bruk innen bygrenser og for offentlig transport i byer og nærområder. Hybridsystemet hjelper Euro 6 dieselmotor på en intelligent måte for å redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp.
Irizar ie-trikk tilbyr en elektrisk løsning for massetransport av folk på veldig travle busslinjer som er sammenlignbare med trikkbaner. Designet gir en stor brukervennlighet for operatører eller kommuner. Det er elektrisk driveline er et «in house» design. Som første buss noensinne er den utstyrt med de splitter nye ‘Mirrorcams’

Den internasjonale juryen består av fagjournalister fra 21 land. De har alle sitt fagfelt innen persontransport. Annet hvert år samles de til en ukes hardt arbeid for å finne den beste bussen. De nominerte bussene gjennomgår en omfattende test som omfatter kjøretest, bremsetest, støymåling, komfort, design, økonomi og miljøgevinst. Den internasjonale juryen er helt uavhenging og opptrer nøytral.

For å kunne få gjennomført en god test har juryen med seg noen sponsorer må laget. Det er ZF, Busworld, Goodyear og ZET (Zagrebs kollektivselskap).

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.