Planlegg for vinteren – monter automatkjetting

En bussjåførs skrekk er å miste kontrollen over bussen på glatt vei. I noen tilfeller er det kun kjettinger som sikrer godt nok veigrep og det er her Onspot kommer inn. Leverandører melder om større og større interesse for automatkjetting på busser.

– Vi ser en økende interesse for Onspot hos busselskapene, skriver Øyvind Dugstad, salgs sjef hos Onspot Nordic i en mail til Bussmagasinet. Han kan vise til gode salgstall, spesielt på senere tids bussleveranser i nord.

Onspot er verdensledende leverandør av sikkerhets utrustning. Automatkjetting gir god funksjon, pålitelighet og er enkel i bruk. Onspot er solgt over hele verden for bruk på lastebiler, utrykningskjøretøy, busser og varebiler. Dette for å øke sikkerheten og bekvemmeligheten, samtidig som tapet av verdifull tid på grunn av glatte veier reduseres.

– Til nå har det vært mest turbusser og minibusser, samt maxitaxi som har montert Onspot, men dette er nå i ferd med å endre seg, skriver Dugstad.

Boreal Helgeland har nær 60 Scania busser med Onspot i Mo I Rana og Mosjøen og ytterligere 26 i Narvik. Og ved flere anbudsutlysninger så settes det større fokus på sikkerhet og nå kreves det Onspot eller sandstrøanlegg på bussene i flere deler av landet.

Selve Onspot systemet er veldig enkelt og kan både monteres på ny buss eller ettermonteres. Det er et luftdrevet hjul med kjettinglenker som blir festet under bakakselen på bussen. Ved å trykke på en bryter fremme på instrumentbrettet vippes gummihjulet ut mot bussens drivhjul og kaster kjettinglenkene under hjulet.

– Onspot kan aktiveres i hastigheter opp til 50 kilometer i timen, altså uten at kjøretøyet må stanse. En fordel er det om en aktiverer det før en får problemer, skriver Dugstad. Han legger også til at det også kan benyttes for å sikre kjøretøyet når det står stille. Ved å aktivere Onspot før en stanser opp, vil alltid minst en kjettinglenke ligge under hjulet og hindre at bussen sklir på is eller snø.

Og selv om du skulle ha glemt å aktivere automatkjettingen, så fortvil ikke. I følge Onspot kan en da aktivere systemet, la bussen spinne litt slik at kjettingen kommer under hjulet. En bør da redusere motorturtallet igjen, slik at bussen kan bevege seg fremover med systemet aktivert.

I følge leverandøren er det er fordel å ikke bruke systemet over lang tid eller på tørr vei. Om så gjøres vil levetiden bli reduert. Om kjøretøyet har Traction Controll, kan det hende dette må deaktiveres for best mulig effekt av automatkjettingen.

Og for å sikre at systemet fungerer når det trengs, anbefaler leverandøren at det testet minst en gang i måneden. Dette også for å sikre at hjullager i systemet får nødvendig bellastning for å gi lenge levetid.

Automatkjetting tar en ikke bare opp bakken på en trafikksikker måte, den er også med å hjelper deg ned. Så lenge hjulene går rundt, vil det bli lagt under kjettinglenker. Dette vil sikre godt grep like mye nedover som oppover.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.