Unibuss kjøper BYD batterielektriske busser

Torsdag ble det kjent at Unibuss skal kjøpe batterielektriske busser fra Build Your Dreams BYD. Bussene, 12 meter solobusser skal leveres i 2020. Samme dag ble kontrakten mellom Unibuss og BYD undertegnet.

Frem til nå har Nobina og Vy kjøpt batterielektriske busser fra Build Your Dream BYD, men nå har også Unibuss valgt BYD som sin nyeste bussleverandør.

«Vi har sjekket med kundene til BYD i forkant og fått gode referanser, slik at vi er sikker på at vi nå gjør et godt valg av materiell, sa Øystein Svendsen hos Unibuss i det kjøpekontrakten ble undertegnet på deres hovedkontor i Oslo.

«Som en ledende bussoperatør av elektriske busser i Norge er det viktig for Unibuss å følge den globale markerte utviklingen. BYD leverte det mest attraktive og kostnadseffektive tilbudet for elektriske busser for dette anbudet over alt, og vi ser frem til å fortsette samarbeidet med BYD», sa Svendsen videre.

Unibuss kjøper inn 23 batterielektriske 12 meter lange og har en batterikapasitet på 348 kilowattimer (kWh). De kan lades med pantograf, som senkes ned på taket, og med kabel, hvor ladepluggen er CCS2.

Isbrand Ho, sjef for BYD Europa kom rett fra talerstolen under årets Zerokonferanse hvor han hadde forklart publikum om deres strategi innen elektrisk mobilitet. Han kunne ikke få roset kundene i Norge nok når det kom til hvordan det satses på grønn mobilitet som for eksempel elektriske busser.

Ho viser til at de i dag har både Nobina og Vy Buss som kunder på batterieelektriske busser i Norge og er stolte over den tilliten som nå Unibuss viser dem.

«Unibuss er en viktig ny kunde for oss»,sa BYD Europe Managing Director, Isbrand Ho, og selskapets ordre på 23 busser er en demonstrasjon av sin tillit til BYDs eBus-produkt og tilliten de har til BYD-merket.

«Nye kunder som Unibuss ser til lokale myndigheter og offentlig transportoperatører over hele Skandinavia – og større europeiske land – som alle innser fordelene med BYDs renelektriske mobilitet. Det er rent, pålitelig og effektivt driftsmessig», sa han, og ikke minst stille, behagelig og klimavennlig for passasjerene.

«Vi er et europeisk selskap med røtter i Kina. Bussene utvikles og bygges i Europa med komponenter fra kjente europeiske leverandører. Spesielt utviklet for Europeisk og ikke minst nordiske forhold», sa han under talen torsdag.

Elektrisk skibuss

Elbussene skal kjøre på disse linjene i Vestre Aker:

40 Skøyen – Øvre Sogn

41 Skansebakken – Røa

45 Voksenskog – Majorstuen

46 Ullerntoppen – Majorstuen

48 Voksenkollen – Tryvann (skibuss)

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.