Underholdningssystem som imponerer

Scania Onboard Enterteinment er et underholdningssystem som tar bussturen til nye høyder. Vi har testet systemet og det imponerte.

Vi er kjent med underholdningssystemer på fly hvor en via skjerm i seteryggen kan se filmer, finne informasjon om stedet en skal til med mer. Dette har også vært tilgjengelig på buss, men til en høy pris og lite praktisk. Nå har Scania tatt frem et system som ikke krever stort med instalasjon og det er trådløst.

At det er trådløst er nøkkelordet for dette systemet. Det er din egen mobil, pad eller pc som en instalerer systeme i når en har satt seg ombord i bussen. Bassert på konseptet «Bring Your Own Device». En logger seg på og opp på sin egen skjerm får en frem en hovedside hvor en kan klikke seg videre til informasjon, filmer, spill, sport, nyheter med mer.

Alt dette finnes i en liten boks som sitter montert i bussen. Boksen inneholder rettigheter til filmer, internettoppkobling og wi-fi sender. Men den krever ikke netttilgang for å fungere. Den laster ned alt før turen og kunden kan se filmer uten forstyrrelser hele veien. Og skulle en ta en pause underveis, så husker systemet hvor filmen ble stoppet og fortsetter der en glapp.

Selve boksen er montert i hurtigkobling og en trenger ikke egen boks i alle sine busser. En flytter enkelt over boksen til den bussen som skal brukes, eller hvor kunden har bestilt dette systemet for turen.

– Det er genialt og enkelt. Dermed trenger ikke kunden å kjøpe en boks til hver buss. Og han trenger heller ikke kun å ha Scania-busser i flåten. Dette systemet fungerer i alle busser, uansett merke, sier Sten Stokke hos Norsk Scania AS.

Stokke har med seg Lina Wigermo og Mattias Zetterfeldt fra Scania AB til å vise oss hvordan systemet fungere. Ved å laste ned en app kommer en rett i på systemet og kan umiddelbart begynne å surfe rundt.

– Som busseier kan en velge om en vil la dette vært et gratis ekstratilbud til passasjerene, eller om en vil ta seg betalt for filmer. Alt er opp til den enkelte kunden. Systemer er klargjort for en betalingsfunksjon, sier Wigermo.

Hun legger til at det også kan legges inn reklamesnutter før filmen begynner og en kan også legge inn reklame og info om steder en kjører forbi, som da vil komme opp på skjermen til passasjeren. I tillegg kan systemet kobles opp til bussens egne skjermer og vise filmer som en vanlig fremviser om kunden ønsker å vise felles film eller presentasjon.

– Vi håper at kundene som nå kjøper seg ny Scania-buss velger å legge inn dette systemet. Vi selger det med en tre-års avtale som inneholder alt av rettigheter, service med mer. En god invistering som kan tiltrekke busseieren flere kunder, sier Stokke som legger til at OsloBuss AS er blant de første som har tatt systemet i bruk. De har formet «hjemmesiden» med sin egen design og logo, samt mye info om selskapet.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.