Nytt sanntidssystem i Buskerud

Brakar as har inngått avtale med svenske Consat Telematics AB om levering av sanntidssystem i Buskerud. Avtalen omfatter levering av utstyr til inntil 150 busser i Buskerudbyområdet og opsjon på ytterligere 180 busser i resten av fylket. Utstyr til aktiv signalprioritering i buss er også inkludert i avtalen.

-Det viktigste vi kan gi kundene våre når det gjelder informasjon er korrekt informasjon om når bussen faktisk kommer til holdeplass, sier Terje Sundfjord, administrerende direktør i Brakar. -– Vi vil gjøre hverdagen til kunden enklere ved å gi informasjon om kø og forsinkelser som oppstår i trafikken.  -Brakar har valgt en leverandør som tidligere har levert gode systemer med moderne informasjonstjenester andre steder i Norge, sier han, og vi ser veldig frem til å jobbe sammen med Consat Telematics i dette prosjektet.

-Vi er veldig glad for å ha fått oppdraget, vår oppfatning er att Brakar forener en kunnskapsrik organisasjon med en ambisiøs og langsiktig strategi hvor mye vekt blir lagt på å øke reiseopplevelsen for passasjerene. Vi synes at Brakars målbilde og filosofi passer veldig godt med måten vi og våre eksisterende kunder jobber i dag og vi ser veldig frem mot å nå de høyt oppsatte målene sammen sier Emil Pettersen, salgs- og markedssjef i Consat Telematics

Innføres i faser

Brakar har i dag noen få pilotlinjer med sanntid i Drammen. Nå skal systemet utvides betydelig. I første fase vil busser som trafikkerer i Buskerudbykommunene Drammen, Lier, Nedre Eiker, Øvre Eiker og Kongsberg få på plass sanntidssystem. Det er gitt 13,5 millioner kroner fra Buskerudbyen til denne delen av prosjektet. Deretter vil Brakar rulle ut systemet i resten av fylket.

Bussene i Buskerudbyen skal stå klart i løpet av vinter/vår 2017. De første bussene monteres høsten 2016.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.