Tyrkia: Ny Mercedes-Benz Travego Euro VI lansert

12742626_10153341593631603_475434055679216906_nMercedes-Benz Türk lanserte i kveld en helt ny Travego-modell. Denne blir lansert samtidig som Euro VI kravet ble innført i Tyrkia. Og den skal kun selges i sitt opprinnelsesland.

Under en storstilt sermoni i CNR Expo i Istanbul fikk inviterte fra pressen og kunder ta den nye toppmodellen til Mercedes-Benz Tyrkia i nærmere øyesyn. Bussen er konstruert for det tyrkiske markedet og kom som en del av overgangen til Euro VI, som ble gjeldene fra 1. januar 2016 i landet.

12745592_10153341592891603_2101862304252322481_nFra tidligere har Tyrkia hatt stor glede av Travego i SDH utgave og to aksler grunnet høyere totalvektskrav i landet. Også den nye bussen vil bli levert som ekstra høydekker på kun to aksler. Dette er en utgave som ikke på noen måte vil være å se i Europa, grunnet lavere totalvekstkrav. Men designen, som vi tidligere har sett bli lansert i Asia, trolig også vil være å se på kommende europeiske modeller fra Mercedes-Benz.

Innvendig så vil vi kjenne igjen stolene fra Tourismo og den europeiske Travego-modellen. Instrumentpanelet er derimot helt nytt og har mange likhetstrekk til det som sitter i den europeiske toppmodellen fra Mercedes-Benz. Den innvendige takhøyden er også identisk på 210 cm.

10533433_10153341592596603_6419255833560258228_nMercedes-Benz Travego er veldig populær i Tyrkia, både som turbuss og som ekspressbuss. De høye totalvektskravene har fremmet to-akslede modeller med ekstra god høyde. Dette gir stor bagasjekapasitet, men ikke den helt samme gode stabiliteten som en kjenner fra tre-akslede utgaver.

12705643_10153341590581603_1427937429166396429_n 12524115_10153341592361603_1405375258086936607_n 12079110_10153341592731603_9147322781224614168_n

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.