Trolleybussen er på ingen måte død

Tsjekkiske Skoda Group er valgt som leverandør av ikke mindre enn 91 moderne trolleybusser til Vilnius, hovedstaden i Litauen. Ordren har en verdi av 52 millioner euro, tilsvarende 600 millioner norske kroner.

Bussene vil bli levert i løpet av 2024 og 2025 og vil bidra til renere luft og moderne personbefordring i Vilnius. Bussene med betegnelsen Skoda 32 Tr har også batterier og kan kjøre inntil 20 km uten å være i berøring med kjøreledningene. Det gir stor fleksibilitet hvis det skulle oppstå hindringer på ruten, og det er mulig å benytte bussene også der det måtte være korte partier hvor det ikke er mulig å montere kjøreledninger. Batteriene lades under kjøring, men kan også lades på bussdepotet.

Bussene er ellers avansert utstyrt med moderne klimaanlegg for både passasjerer og sjåfør og avansert kommunikasjonssystem. Bussene er av lavgulvstypen og er 12 meter lange.

Leveranser til de baltiske landene har gjort Skoda Group til Europas største leverandør av trolleybusser. Siden 2018 har selskapet levert 41 trolleybusser til Vilnius, og nylig gikk 125 trolleybusser til Latvias hovedstad Riga. I tillegg til trolleybussene har Skoda også levert 13 dobbeltdekker-tog til Litauen.

Alle de tre baltiske hovedstedene benytter trolleybusser på utvalgte ruter.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.