Traton Group kikker inn i fremtiden

På Capital Markets Day hos Scania i Södertälje for noen dager siden ga Traton Group noen glimt av hva man tenker seg i fremtiden. Kjøretøyene fra de forskjellige produsentene i gruppen skal åpenbart bli mer like, i hvert fall på komponent- og programvaresiden.

Traton Group består i dag av Scania, MAN, Volkswagen Caminhões e Ônibus (VWCO) og amerikanske Navistar. Sistnevnte er nyeste medlem av gruppen. Hovedbudskapet på Capital Markets Day var at gruppen skal få økt lønnsomhet. Ett av målene for å oppnå dette, er økt komponentfellesskap mellom merkene.

Stikkordet i denne sammenhengen er TRATON Modular System. Under denne paraplyen skal det utvikles komponenter for felles bruk på tvers av merkene, for både lastebiler og busser. Det er forventet å ligge store besparelser i dette innenfor utviklingskostnader og komponentforsyning. Store serier innebærer jo normalt lavere stykkpris.

En modulær tankegang er ikke noe nytt for noen av merkene i gruppen, verken innenfor det enkelte merket eller på tvers av gruppen. For eksempel benytter MAN girkasser fra Scania i noen modeller, mens man kan finne MAN-aksler i Scania. MAN er leverandør av både motorer og motorteknologi til både VWCO og Navistar. Traton understreker at bruk av felles komponenter særlig er aktuelt innenfor drivlinjer, programvareplattformer, førerhus og chassis. De to sistnevnte er mest aktuelt for lastebiler.

Ser man litt mellom linjene i meldingen fra Capital Markets Day, kan man finne noen interessante trekk. Blant annet leser vi at Traton Group nylig har utviklet en 13-liters basismotor. Slik det er utformet i meldingen, leser vi at dette er en basismotor som skal brukes på tvers av merkene. Scania har allerede tatt i bruk denne motoren i sin nye Super-serie lastebiler. Vi leser at dette er gruppens beste forbrenningsmotor noensinne – og den siste som er utviklet. Når den nye 13-literen er ferdig med sin livssyklus, er det batteristrøm og hydrogen som gjelder.

Vi leser også i meldingen av det skal utvikles en egen og felles plattform for selvkjørende, oppkoblede og elektrifiserte kjøretøy. Slike systemer kan for lett tilpasses og brukes på tvers av kjøretøytyper som busser og lastebiler, og for den saks skyld også varebiler som MAN har på produktprogrammet.

Kjøretøyene fra gruppen vil uten tvil bli stadig mer like – under skallet. I meldingen fra Capital Markets Day blir det imidlertid sterkt understreket at merkeidentiteten skal opprettholdes.

I meldingen fra Capital Markets Day er beskrivelsen av de enkelte kjøretøymerkene tonet kraftig ned, mens fokus ligger på Traton Group. Dette gjøres uten tvil for å understreke at det er innenfor Traton—paraplyen fremtidig utvikling skal skje og i mindre grad hos de enkelte merkene. Frem til nå har Traton vært en veldig diffus betegnelse for folk flest. Det ønsker Traton Group åpenbart nå å gjøre noe med.

Busser fra Scania (øverst) og MAN (nederst) kommer også i fremtiden til å se forskjellig ut, men under skallet kommer stadig mer til å være likt.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.