To av ti syklister drept i blindsonen

To av ti dødsulykker på sykkel skjer i blindsonen for bilen. Hverken syklister eller bilister er bevisste på blindsonen, viser nye tall fra Statens vegvesen.

Kun tre av ti syklister holder seg alltid bak kassebiler og store biler, for å unngå blindsonen. Det viser en ny spørreundersøkelse fra Statens vegvesen, utført av IUM /Norstat.

-Det er når bilisten ikke ser syklisten, at det virkelig kan gå ille, sier Signe Gunn Myre i Statens vegvesen.

30 syklister i blindsonen
-Som syklist må du holde deg bak store biler. Som bilist må du huske blinklys. De fleste sykkelulykker skjer i kryss, i bynære strøk og i fullt dagslys, sier Myre.

Blindsonen ved siden av biler er større enn mange tror. Statens vegvesen sjekket, og fikk plass til over 30 syklister i blindsonen. Resultatet er en ny film, som skal gjøre syklister og bilister mer oppmerksomme på blindsonen.

-Stadig flere sykler, og målet er at sykkelandelen skal fortsette å øke. Veien må romme flere trafikantgrupper, vi må dele på veien. Syklister og bilister må ha kunnskap om hverandres behov og forutsetninger, slik at vi unngår farlige situasjoner, sier Myre.

Blindsonen vil alltid være der
Nye biler har bedre speil, men blindsonen vil alltid være der – om enn ikke akkurat der du trodde den var. Bare tre av ti sjåfører er bevisste på bilens blindsone.

-Som syklist gjør du trygt i å holde deg bak store biler, og ikke på høyre side. Alle biler har en blindsone, men det er vanskelig for både syklister og bilister å vite akkurat hvor den er, særlig i en sving. Det avhenger av blant annet størrelsen på bilen, høyden til sjåføren og hvordan speilene er stilt inn, sier Myre.

Del veien-kampanjen startet i 2013, og skal gå frem til 2017. Målet er å dempe konfliktnivået og forebygge at det skjer alvorlige sykkelulykker.

Del veien-skilt roer gemyttene
Over 240 Del veien-skilt blir i disse dager satt opp på veger over hele landet. Skiltene skaper mindre aggresjon mellom bilister og syklister, viser en undersøkelse fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

-Skiltene er stadige påminnelser om at vi er flere som må dele på veien. Treningssyklister holder høy fart, og må sykle på veien.  Gangveiene er beregnet for skolebarn og andre som er ute på en rolig tur. Samarbeid og godt samspill er nøkkelen til trafikksikre sykkel- og bilturer, sier Myre.

Foto: Knut Opeide

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.