To spanske priser til MAN-busser

Det er nylig blitt to priser til busser fra MAN på Spanish Transport Awards. Bussene som er hedret, er turbussen Neoplan Cityliner Platin og den nye intercity-bussen MAN Lion’s Intercity LE.

Bussene er utpekt til henholdsvis «Coach of the Year in Spain» og «Bus of the Year in Spain». Bak prisene star en jury bestående av representanter for bussoperatører og tekniske eksperter. Elementer som sikkerhet, holdbarhet, komfort, økonomi og fleksibilitet ligger til grunn for prisene. Den nyeste generasjonen Neoplan Cityliner er tidligere valgt til «International Coach of the Year Award 2022» av en internasjonal jury bestående av fagpressejournalister fra 22 europeiske land.

National Transport Awards blir organisert av de spanske fagtidsskriftene «Transporte 3» og «Viajeros».

Neoplan Cityliner

Neoplan Cityliner markerte med spesialutførelsen Platin at modellen hadde 50-årsjubileum i fjor. I løpet av denne lange perioden har selvsagt Cityliner kommet i en rekke nye utførelser. Platin-utførelsen har en kraftig Euro 6 seks-sylindret motor koblet opp den meget avanserte seks-trinns automatgirkassen ZF EcoLife Coach 2. Bussen er stappfull av de aller nyeste assistent- og sikkerhetssystemer, blant annet det kamerabaserte speilsystemet MAN OptiView.

MAN Lion’s Intercity LE

MAN Lion’s Intercity LE er derimot et helt nytt produkt. På mange måter er dette en krysning mellom Lion’s Intercity med normalhøyt gulv i den bakre delen og lavgulvsbussen Lion’s City i den fremre. Dette har resultert i en vesentlig gunstigere pris enn en ren lavgulvsbuss, samtidig som man har flere sitteplasser i fartsretningen i den bakre delen.

Fra begynnelsen av året leveres MAN Lion’s Intercity LE i utførelser på 12,44 og 13,14 meters lengde. Fra begynnelsen av 2023 kommer bussen i hybrid utførelse, og i 2024 følger en treakslet utførelse på 14,46 meter.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.