To elbuss-jubileer i Europa

Vi kan gratulere to produsenter med viktige elbuss-jubileer i Europa, tyske Daimler Buses og kinesiske BYD.

Vi starter med den tyske produsenten. Daimler Buses meddeler nå at de har passert leveranse av 1000 Mercedes-Benz eCitaro. Dette har skjedd i løpet av nesten fem år. Produksjonen startet i fabrikken i Mannheim i 2018. Siden da er bussene levert i en rekke land.

Produktmessig har det også skjedd store endringer underveis. I startfasen ble eCitaro kun levert i en 12-metersversjon. Senere har det også kommet til en 18-meters leddbuss-utgave. Minst like viktig er den utviklingen som har skjedd under skallet, blant annet med batteriteknologien. Økt energitetthet og en kraftig forbedret elektrisk og elektronisk arkitektur har medført vesentlig bedre effektivitet og økt rekkevidde.

Siste utvikling er at eCitaro nå også kan leveres med hydrogendrevet brenselcelle som rekkeviddeforlenger.

BYD

En annen jubilant i Europa er kinesiske BYD, en av verdens største elbussprodusenter. Selskapet kan nå feire at det er ti år siden de første elbussene ble levert i Europa. Det skjedde i Schiermonnikoog i den nederlandske provinsen Friesland. Bortsett fra bussene er dette et helt bilfritt samfunn med rundt 1000 innbyggere og mange turister. Stedet ligger på ei øy som i helhet er nasjonalpark.

De seks bussene representerer det aller første offentlige anbudet på elbusser i Europa. De har til sammen nå tilbakelagt over 877.000 km. Med på busshandelen var også en 15-års vedlikeholdskontrakt.

BYD har til nå levert over 74.000 elbusser over store deler av verden.

10-årsjubileeet er nylig feiret med en seremoni i Friesland i Nederland.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.