To blir til ett – og kjøper buss til 4.5 mill

Det ene selskapet hevder du er lur, dersom du drar på deres tur. Det andre lover smil og stil. Nå har to av Telemarks turbilselskaper slått seg sammen og bestilt ny buss til 4.5 millioner kroner.

Det er LB tur og Telemark Turbil AS som i disse dager foretar en fusjon av sine turbuss selskaper. De to daglige lederne; Lars Brekka og Jostein Gjærum, startet begge opp egne firmaer i 2002, men har kjørt turbuss i en mannsalder.

Telemark Turbil har de siste fem årene hatt en kontrakt med Tele Tur som ble sagt opp i slutten av 2015.  Det nye selskapet vil hete LB-tur Telemark AS og ha kontoradresse på Stathelle.

LB tur er et ansvarlig selskap. Det er eid av Lars Brekka og mest kjent i distriktet for påmeldings- og gruppeturer i inn- og utland med sine blå busser. Jostein Gjærum har i sitt selskap sin største portefølje i skole, lag- og foreningsmarkedet og mange er de ungdommer som har vært i Østerrike med hans busser.

De to gründerne vil sitte med to store turbusser, begge med over 50 seter og en liten 20 seter når fusjonen er fullført. «Fjordlinebussen» blir borte, men en helt ny Setra turistbuss til rundt 4,5 millioner kroner, vil være i stallen i løpet av mai.

Dermed blir det et selskap færre i bransjen, men de to eierne skor seg for et tøft marked framover.

– I og med at vi har kundegrupper som utfyller hverandre, vil vi med dette få utnyttet vår kapasitet og våre ressurser bedre og får bedre lønnsomhet i drifta, sier Lars Brekka, som blir daglig leder for det nye selskapet.

Foto: Jostein Gjærum og Lars Brekka foran en av firmaets busser

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.