Skuffet over manglende forhandlingsvilje – fare for streik

For fjerde gang siden 2008 havner lønnsoppgjøret hos Riksmekleren. Dette etter at det ble for stor avstand mellom arbeidsgiver- og arbeidstakersiden rundt de økonomiske kravene i årets oppgjør. Nå er faren for strek stor.

– Arbeidsgiversiden var ikke villig til å reelt vurdere våre krav, sier forhandlingssjef Linda Jæger. Det betyr at Riksmekleren har fått årets lønnsoppgjør for bussjåfører, bybanesjåfører, renholdere og verkstedsarbeidere i fanget. Blir det ikke enighet innen 4. mai er faren for streik meget stor.

Jæger sier det er stor avstand mellom partene i spørsmål om økonomi og hvordan sjåførenes arbeidsdag skal være. Hun har jobbet hardt for å bli enige for en arbeidshverdag de ansatte kan leve med.

I bussbransjeforhandlingene dreier det seg om lønn og teknsike krav for flere bransjer. Hard arbeidspress og ansvar blir ikke i dag verdsatt nok og derfor kreves det høyere lønn.

– Det er mange som sørger for at det skal være hyggelig og effektivt å bruke kollektivtrafikken, og vi ser frem til kjempe for at de skal få en bedre arbeidshverdag, avslutter Jæger som fremdeles håper på en løsning uten behov for å streike.

 

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.