Tidenes beste Busworld

Busworld: På den siste dagen så kan en slå fast at dette har vært den beste bussmessen i Europa noensinne. Over 500 utstillere fordelt på ni haller og flere ti-tusen besøkende gir bursworld organisasjonen grunn til å juble.

Bussmagasinet var tilstede på fem av dagene under årets Busworld. På de utallige rundene på messen fikk en et godt bilde av hva som kommer av rute- og turbusser fremover. Flere viset frem nyheter og andre hadde deres svar på fremtidens mobilitet.

Nyhetene var det flere av, men langt fra slik en tidligere har sett på Busworld messer. Det meste som ble vist frem som nyheter har allerede været presentert pressen i forkant. Uansett var det enkelte nyheter som er verd å nevne.

Volvo 9700 viset frem deres nye 15 meter langrutevogn. Denne vil også få innsvingdør fremme, som mange her i Norge har etterspurt. Sjef for bussavdelingen hos Volvo Norge AS, Svenn-Åge Løkken viste stolt frem bussen.

«Akkurat denne som vi står med nå skal til Norge etter at messen har lukket sine dører. Bussen er designet spesielt for det nordiske markedet», sier Løkken.

Iveco

Et stopp ved Iveco Bus sin stand kan ikke være kort. De har en rekke nye produkter å vise frem. Iveco Bus har stor fokus på biogass for tiden og har tatt frem busser i alle klasser. Alt fra minibuss til klasse III ekspressbuss kan nå leveres med biogassmotor. Deres storsattning på batterielektriske busser var også merkbar på deres stand.

«Vi har fått våre batterielektriske busser bygget hos datterselskapet Hauliez. Leddbussene som kjører i Trondheim er av dette merket. Det er et heleid selskap til Iveco. I disse dager så endrer de navnet til Iveco, slik det har vært planer om lenge. Her på standen står den første batterielektriske bussen med Iveco logo i grillen. Innvendig så vil en fremdeles finner Hauliez logo i ratt og andre steder i bussen, men dette blir også endre innen kort tid», sier ansvarlig for bussalget i Norge, Dagfinn Sollid-Heitmann.

Han viser oss også dere batterielektriske småbuss som er smalere for å lettere passe i smale bygater.

MAN

MAN kan smykke seg med tittelen Coach of the Year 2020 for dere Lion’s Coach. Svein Brakstad fra MAN Truck & Bus Norge AS er stolt over dette og sier at de har brukt mye tid på å konstruere den beste tur- og ekspressbussen for det norske markedet.

«Vi har den beste bussen på markedet. Den er også en bestselger innen tur- og ekspress i Norge», sier Brakstad. Han tar oss med på en rundte og viser oss deres brede sortiment.

MAN har nå alt fra minibuss til lukseriøse dobbeldekkere som går under navnet Neoplan. De har jobbet hard med å få en så bred produktportefølge som mulig. Nå dekker de nærmest alle sjangere av busser.

Deres nye MAN TGE med laventre var det store trekkplasteret blandt minibussene. Bussen har lavt innsteg og flatt gulv i midten av bussen. Ideel som servicebuss, hvor en kan komme raskt og enkelt ombord med rullestol eller barnevogn.

Auto-Coby

På standen til polske Auto-Coby finner vi Odd Gilje. Den kjente busselgeren har satset hardt på å få inn deres helt nye batterielektriske minibuss på markedet.

«Bussen er bygget på den helt nye Mercedes-Benz Sprinteren. Vi har tatt ut motor og gir, bygget en solid ramme som inneholder batterier og elektrinikken for elektrisk fremdrift,» sier Gilje.

Han kan avsløre at innen kort tid vil ti av disse minibussene kjøre på norsk vei med dekor fra Ruter AS på sidene.

BYD

Build Your Dreams BYD var nok den som fikk mest oppmerksomhet mot slutten av messen. Her ble det avslørt at de nå skal levere klasse II langrute batterielektriske busser til busseleskapet VY. Bussene skal kjøre i byer som Oslo, Hamar og Haugesund fra neste år.

Isbrand Ho, direktør for BYD Europe B.V. forklarte publikum om deres nyeste rutebuss med en rekke nye sikkerhetsdetaljer for å bedre arbeidshverdagen for sjåførene. I tillegg har de innstallert nytt klimanalegg for å redusere utslipp av Co2. Innvendig har bussene fått helt nytt interør med underbelysning av setene for å gi bedre følelse av plass og bedre komfort.

Administrerende direktør hos VY Buss, Ole Engebret Haugen signerte tirsdag kontrakten på 55 batterielektriske busser fra BYD.

«Vi er veldig fornøyde med vårt nære samarbeid med BYD, sier Ole Engebret Haugen, administrerende direktør i Vy Buss, «Vår ambisjon for Vy Buss er å være ledende når det gjelder moderne og fossilfri teknologi, slik at kundene våre kan glede seg over grønt og smarte reiser. BYD er ledende innen elektrisk mobilitet, og de har lyttet nøye til våre behov og svart på dem på en måte som vi tror både våre kunder og Vy Buss vil dra nytte av».

Solaris

Når er så godt inne på elektriske busser, så kommer en ikke utenom europas største leverandør av elektriske busser for tiden. Solaris har levert alt fra trolley til batterielektriske busser i mange år allerede. I 2020 skal de levere nær 1000 batterielektriske busser over hele Europa. Og i 2017 ble deres fullelektriske Urbino 12 kåret til Bus of the Year.

På standen ders fikk publikum se nærmere på deres dobbelleddede bybuss med trolleyteknikk. Denne 24 meter lange busser vil også komme i batterielektrisk versjon.

«Det har vært en fantastisk bussmesse. Klart den beste i de senere år», kan Sverre Skaar, administrerende dirktør hos Solaris Norge AS forteller.

«En stor mengde norske kunder og samarbeidspartnere fikk se vår nye dobbeltleddede bybuss, samt høre om vår vei videre innen elektrisk mobilitet. Og på europeisk nivå ser vi stor interesse for vår satsing på hydrogen», sier han videre.

Van Hool

I Trondheim kjører det i dag nær 60 dobbelleddede bybusser med hybridteknologi. Bussene er levert av belgiske Van Hool. På derer stand hang det en rekke bilder fra Trondheim og det var tydelig hvor stolte de var for å ha halt i land denne ordren. Og at de klarte å levere på tiden.

Under messen viste de frem en ny utgave av deres ExquiCity leddbuss med BRT design (trikkedesign – red.anm). De viste også frem en fullelektrisk turbuss for det nord-amerikanske markedet. En langrutebuss som er elektrifisert i samarbeid med Proterra.

Men den største nyheten var faktisk en turbuss. De viste frem en ny lillebror i EX serien. EX 11 HD vil passe fint inn på markedet hvor Setra er nesten alene med kort 10-11 meter lang turbuss i full HD høyde.

King Long

Ja, nå var en kommet til kopienes stand. Det er kanskje å ta litt i, men det er ikke tvil om hvor King long har hentet sin inspirasjon fra. Både deres nyeste bybuss og deres store turbuss har design som er mistenkelig likt det Daimler leverer under merkenavnet Mercedes-Benz eCitaro og Setra TopClass.

Men en skal ikke overse kineserene lenger. De har en kvalitet på produktene sine som er nesten på nivå med de store europeiske leverandørene. Bare at de er mye rimeligere på pris. Men uansett kan det stilles spørsmål til ettermarkedet. Så en skal være litt forsiktig med å kaste seg over det som er rimelig.

Uansett så har de klart å få et fotfeste i Europa og de selger greit med busser til flere land. I Israel triller det et stort antall busser fra kinesiske leverandører, uten at det har gitt de store utfordringene for kundene.

Golden Dragon

Kinesiske Golden Dragon er tilbake i Norge. De har vært her før med noen tapre forsøk på å levere langrutebusser til Firda Billag. Og de har også blitt levert til Stavanger kamuflert som Ebusco busser, som er en nederlandsk bussprodusent som kjøper selve busspåbygget fra andre leverandører.

Nå er det E18 Truckcenter AS som impoterer Golde Dragon til Norge.

«Den første bussen er allerede i trafikk i Larvik for Tide Buss AS. Og innen kort tid får de en til. Og vi skal også få opp en batterielektrisk leddbuss til Norge», Sier Lasse Andersen hos E18 Truckcenter AS.

Han viste gledelig frem deres nyeste produkter. Golden Dragon leverer busser i alle størrelser og har vokst stort på elektriske busser i det siste. Batteriene er av Lithium-Jernfosfat typen som ikke inneholder Kobolt, samme type batteriteknologi som BYD benytter. Men GD får sine batterier fra CATL, verdens største batteriprodusent til bilindustrien.

Yutong

Kinesiske Yutong er blant de leverandørene som har kommet lengst med å tilpasse seg det europeiske bussmarkedet på alle nivåer. De har tidligere samarbeidet med MAN, så deres fabrikk og tankemåte er på mange måter litt i tysk ånd. Men noe godt ettermarked i Europa har holdt dem litt igjen for å slå helt gjennom.

Nå kan det se ut som de kan klare å slå gjennom, tross disse utfordrigene. For kort tid siden leverte de 22 batterielektriske busser til den danske byen Roskilde. Nå signeres det i disse dager en stor kontrakt på nær 100 batterielektriske busser til en kunde i Europa. Dette vil være den største ordren til en kinesik bussleverandør i Europa noensinne.

På deres stand fikk vi også sett nærmere på deres helt nye E12 batterielektriske bybuss med moderne linjer. Bussen er delvis designet av tidligere Daimlers sjefsdesigner Mathias Lenz.

«Jeg har vært med å formgi bussens front og noen andre detaljer», sier den anerkjente designeren. Han har klart å designe en front på bussen som skiller seg godt ut fra andre busser på markedet. Så her finnes ikke tegn til at det hentes inspirasjon fra andre. De har klart å komme frem til noe nytt.

Ta også en titt på vår video fra messen under bildene.



Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.