Tide venter på 600 nye busser i 2019

Busselskapet Tide skal i 2019 starte opp ny virksomhet i både Tromsø, Trondheim og  Bergen og har i den forbindelse bestilt 600 splitter nye busser.

– 2019 kommer til å bli historisk for Tide på den måten at vi aldri tidligere har fått levert mer enn 600 nye busser i løpet av ett år. Av disse 600 bussene skal Volvo levere 300 av dem. De øvrige bussene skal leveres fra produsentene MAN, Scania, Iveco, Van Hool og Heuliez, forteller konsernsjef Roger Harkestad i Tide.

Ordren på 300 nye busser fra Volvo er den hittil største ordren Volvo har fått i Norge. Det er 290 intercitybusser av modellen Volvo 8900, syv Volvo 9700 ekspressbusser og tre minibusser.

 – Vi er veldig glade for det gode samarbeidet vi har med Tide Buss, og vi har også inngått en avtale der bussene leveres med servicekontrakt som innebærer at Volvo tar hånd om vedlikeholdet av bussene for en fast månedlig sum, sier Svenn Åge Løkken, markedsdirektør Volvo Busser i Norge.

Høsten 2017 kjøpte også Tide Buss 25 elbusser av typen Volvo 7900 Electric som skal trafikkere når Trondheim starter opp med elektriske busser i august 2019.

De 600 bussene blir å se på veiene både i Bergen og Tromsø i løpet av 2019.

– Den teknologiske utviklingen på både biler og busser går fort. Derfor er vi glade for at de nye bussene i Tromsø blant annet er laget med en løsning som gjør at bussen automatisk senker farter og holder en maksgrense på for eksempel 30 km/t når den nærmer seg en sone med denne fartsgrensen. Det gjelder typisk i tett befolkede områder, som for eksempel utenfor en skole, forteller Harkestad.

Han legger til at samtlige av de 600 nye bussene vil gå på drivstoff som er miljøvennlig og bærekraftig. Dette handler om biodiesel, biogass og strøm produsert fra fornybare kilder.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.